Fakty o napojach i sokach

Fakty o napojach i sokach
19 listopada 2015 PNDD

Nie dziwi mnie widok, gdy dziecko otrzymuje od rodzica na zajęcia napój owocowy, wodę smakową lub podobne ustrojstwa. Nie dotyczy to tylko dzieci, dorośli także piją przeróżne, niebyt zdrowe napoje.

Dlatego do trenera należy uświadamianie rodzica, aby wiedział co powinno się pić. Potem zarówno trener jaki rodzice powinni pilnować, by dzieci miały do picia na treningu jedynie wodę. Warto przedstawić im fakty o napojach i sokach, odeślijcie rodziców do tego wpisu, umieśćcie go na swoich stronach klubowych/rocznikowych czy fanpage’ach.

Gościnnie na ten temat dla PNDD, wypowiedział się mój przyjaciel Łukasz Wróblewski, który jest trenerem personalnym w klubie PURE w Koszalinie.

[one_whole boxed=”true”]

 Korekta – dzięki Krajowej Unii Producentów Soków

Po zamieszczeniu wpisu „Fakty o napojach i sokach” miała miejsce nietypowa sytuacja. Otrzymaliśmy pismo od Krajowej Unii Producentów Soków z prośbą o korekcję wpisu i przygotowaną listą merytorycznych poprawek.

KUPS współpracuje z Instytutem Żywności i Żywienia i prowadzą szereg akcji edukacyjnych zachęcających Polaków do spożywania owoców i warzyw. Instytucje te informują, że jedna porcja dziennie (z 5 jakie powinniśmy spożywać) może pochodzić z soku. Również tego kartonu czy butelki, z dłuższym terminem spożycia.

W związku z tym postanowiliśmy korektę nanieść, by informacje przekazane rodzicom i dzieciom były jak najrzetelniejsze. Poniżej możecie zapoznać się już z poprawionym artykułem. KUPS dziękujemy za czujność i dostarczenie merytorycznej wiedzy niezbędnej do naniesienia korekty w sprawie soków. [/one_whole]

Łukasz Wróblewski

Większość rodziców kupuję swoim dzieciom te napoje, które dzieci po prostu lubią. Czasem rodzic myśli, że kupuje zdrowy napój, a wystarczy spojrzeć na etykietę i przekonać się, że nie jest to najlepszy wybór dla dziecka, zwłaszcza na trening.

Więc co kupować żeby było dobrze? Co zabierać na trening, by wspomóc organizm dziecka w wysiłku? O tym możecie przeczytać poniżej – streszczę kilka pozycji jakie mamy do wyboru:

1. SŁODKIE NAPOJE

Posiadają masę cukru i słodzików, zazwyczaj konserwowane są benzoesanem sodu lub sorbinianem potasu (często występują oba naraz).
OCENA: odradzam.

2. OWOCOWE NAPOJE LUB NEKTARY

Zawartość soku najczęściej waha się od 20-50%. Nektar powstaje często z bardzo kwaśnych lub gęstych owoców, dlatego dodaje się do nich wodę. Dosładzane są cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym, którego nasz organizm nie trawi i odkłada w tkankę tłuszczową. Jak informuje KUPS dopuszczalne jest dosładzanie miodem (choć osobiście nigdy na taki nektar nie trafiłem).
OCENA: odradzam te słodzone cukrem i syropem.

3. SOKI OWOCOWE 100%

Jest to na pewno lepsza opcja od pozostałych – nie są dosładzane cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym. Soki klarowne mają dużo mniej błonnika w porównaniu do soków mętnych czy surowych owoców. Poddawane są procesowi pasteryzacji. Proces ten ma na celu zabić enzymy i drobnoustroje, aby sok się nie zepsuł. KUPS zapewnia, że dzięki pasteryzacji produkt ma dłuższy termin przydatności do spożycia oraz zachowuje wartości odżywcze.  Mimo to, osobiście nie jestem i nie będę zwolennikiem soku, który może stać parę miesięcy na półce i nie w lodówce. Jednak podkreślam, że jest to wyłącznie moja osobista opinia.
Ocena: odradzam na trening, zalecana 1 szklanka dziennie.

4. SOKI JEDNODNIOWE

Najlepiej pić świeżo wyciskane, zaraz po przygotowaniu. Świeże soki mają bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Nie są pasteryzowane, więc są zdecydowanie najlepszą opcją jaką mamy do wyboru w sklepie.
Ocena: odradzam na trening, zalecane poza treningiem.

5. WODA – ŹRÓDLANA CZY MINERALNA?

Wodę wybieramy źródlaną. Dlaczego? Wodą mineralną niezbyt dobrze nawadnia się organizm. Wypijając szklankę wysoko nasyconej wody już nie odczuwamy dalszego pragnienia co nie jest korzystne, ponieważ znaczna większość z nas ma zbyt niskie nawodnienie organizmuMinerały te są w formie nieorganicznej i są szkodliwe dla naszego organizmu np. sole wapnia odkładają się w naszych stawach powodując bóle, zwapnienia, reumatyzm. Zwiększa to ryzyko kontuzji.
Ocena: polecam na trening i poza nim!

PODSUMOWUJĄC

Na trening dajmy dziecku wodę!! Żaden napój czy sok, woda dużo lepiej nawadnia organizm, a to jest podstawowa sprawa jeżeli chodzi o wybór „płynu” na trening. Możemy dodać do wody trochę cytryny lub pomarańczy dla smaku. Wodę wybieramy źródlaną.

Poza treningiem – osobiście jestem zwolennikiem soków świeżo wyciskanych, soki te powinny być wypite bezpośrednio po przygotowaniu. Świeże soki mają bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. KUPS i IŻŻ informują, że jedna z pięciu dziennych porcji warzyw i owoców może pochodzić z soków, również tych w kartonach czy butelkach. Pamiętajcie, by sprawdzić czy na pewno jest to sok, a nie napój.

[one_whole boxed=”true”]  Pragnę zaznaczyć, że artykuł „Fakty o napojach i sokach” jest moją opinią, na którą wpływ miały:
– udział w licznych wykładach na temat odżywiania podczas studiów na AWFiS Gdańsk,
– przeczytane książki i publikacje o tematyce zdrowego żywienia,
– moja praca i doświadczenie, jako trener personalny,
– argumenty jakie zostały przedstawione w piśmie od KUPS. [/one_whole]

Pozdrawiam Łukasz Wróblewski.

Jeśli macie jakieś pytania odnośnie treningu czy żywienia do trenera Łukasza, to znajdziecie go na Facebooku tutaj: Wróblewscy- Trenerzy personalni.

Zachęcam wszystkich trenerów do zwracania uwagi na to, co wasi podopieczni przynoszą i piją na zajęciach. Pilnujmy, by była to tylko woda!

0 komentarzy

  1. Avatar
    Tomasz Onak 3 lata temu

    A izotoniki?

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

17 + = 25