Gra 4 x 4 „na ścianę”

Gra 4 x 4 „na ścianę”
10 czerwca 2020 Jakub Śpiegowski

Gry na 4 bramki to świetny sposób na rozwój młodych zawodników. Moim zdaniem w kategoriach skrzat, żak, orlik powinno być ich bardzo dużo! Dlatego też często wrzucam je na PNDD. Gry na 4 bramki kojarzą mi się przede wszystkim z Funino i Coerver Coaching, warto inspirować się tymi programami/metodami. Proste, ale wymagające i przede wszystkim skuteczne!

Dzisiaj chciałbym przedstawić kolejną odmianę gry na 4 bramki ze strefami strzału. Tym razem będzie to gra 4 x 4 na ścianę, czyli 3 x 3 w środku i po jednym zawodniku przy liniach końcowych. Dobre rozwiązanie dla Żaków i Orlików. Mała gra to zawsze dużo kontaktów z piłką i rozwój praktycznie wszystkich elementów technicznych (prowadzenie, drybling, podanie, przyjęcie, strzał). Tutaj nacisk kładziemy przede wszystkim na podanie do przodu oraz ruch bez piłki, wyjście na pozycję po podaniu. Bardzo ważne rzeczy w piłkarskim rzemiośle.

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Organizacja

  • Pole gry 24×16 m.
  • Strefa strzału 4-5 m od bramki.
  • Dwa zespoły 4-osobowe.
  • Atakujący (biali), broniący (czerwoni).
  • Ustawienie zawodników jak na ilustracji pomocniczej.
  • Jedna piłka w grze, pozostałe (rezerwowe) piłki tuż za polem gry.

Przebieg

  • Rozpoczynamy od gry 3 x 3 w środkowej strefie.
  • Każda drużyna ma jednego zawodnika na linii końcowej (w swojej strefie strzału / ataku).
  • Zawodnicy atakujący przed oddaniem strzału muszą podać piłkę do napastnika znajdującego się przy linii końcowej („na ścianę”) i on podaje piłkę do kolegi wbiegającego w strefę strzału.
  • Strzelać można dopiero z wyznaczonej strefy strzału.
  • Zadaniem broniących jest odbiór piłki i przejście do ataku. Po odzyskaniu piłki także muszą podać piłkę do napastnika i wbiec w strefę strzału przed oddaniem strzału.
  • Wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej bramek.

Modyfikacje

  • Gra 2 x 2 / 3 x 3 / 4 x 4 w środkowej strefie (w zależności od liczby zawodników).
  • Po podaniu do napastnika w strefę obronną nie może wejść żaden broniący (2 x 0) / może wejść tylko 1 broniący (2 x 1) / bez ograniczeń w strefie obronnej.

Wskazówki i uwagi

  • Atakujący starają się jak najszybciej podać piłkę do napastnika i stworzyć przewagę liczebną (4 x 3).
  • Atakujący po podaniu wykonują ruch bez piłki na wolne pole (wbiegają w strefę strzału).
  • Broniący starają się zamykać linię podania do napastnika.

Gra 4 x 4 na ścianę

Nic skomplikowanego, a kładziemy nacisk na konkretne elementy (podanie piłki do przodu i ruch bez piłki, wyjście na pozycje). Lubię tego rodzaju gry, bo poza samymi elementami technicznymi pracujemy też nad orientacją przestrzenną, obserwacją boiska, poruszaniem się bez piłki, nad podejmowaniem decyzji. Gra 4 x 4 na ścianę to dobre wprowadzenie do podań dla młodszych i dobry sposób na doskonalenie poruszania się (ruch bez piłki) dla starszych.

Możesz egzekwować grę z przyjęciem piłki przez napastnika lub grę na jeden kontakt, zależy z jaką grupą pracujesz. Jednego kontaktu na pewno unikałbym w żakach, a w orlikach zależy od grupy i umiejętności zawodników. Ja u siebie w roczniku 2010 próbuję grać z przyjęciem i bez, zamiennie.

Z treningu na trening, z gry na grę widać jak chłopcy coraz lepiej poruszają się po boisku, jak coraz więcej widzą i jak coraz lepiej się rozumieją. Nie trzeba wcale dużo rozmawiać, przerywać co chwilę gier, zwłaszcza tej końcowej 7 x 7, wystarczy dobrać odpowiednie środki i w czasie trwania gier podkreślać dobre, pożądane zachowania.

Jeśli szukasz więcej gier tego typu to zajrzyj do e-booka „33 małe gry dla Żaków i Orlików”.  Znajdziesz  tam nie tylko gry na 4 bramki, ale także gry 1 x 1, gry na utrzymanie, gry falowe i zadaniowe. Nie ma tam 120 gier, tylko tytułowe 33, ale nie chodzi o to by mieć tysiąc gier, tylko żeby wybrać te najbardziej efektywne i korzystać z nich częściej!

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

85 − = 81