Intensywność treningu – o czym trzeba pamiętać?

Intensywność treningu – o czym trzeba pamiętać?
20 marca 2018 Jakub Śpiegowski

INTENSYWNOŚĆ TRENINGU

Intensywność treningu to ostatnio popularny temat. Coraz częściej słyszymy trenerów mówiących, że na zachodzie trenuje się więcej, częściej i przede wszystkim bardziej intensywnie. Niestety jest w tym sporo prawdy. Zapewne duża część naszych czytelników odwiedziła konferencję Grassroots 2017, na której o intensywności mówił trener Michał Libich.

Oczywiście nie generalizujmy, bo my jako trenerzy cały czas się rozwijamy i nasze treningi trzymają bardzo dobry poziom. Skoro czytasz ten tekst to wierzę, że tak jest. Mimo wszystko zawsze warto przypominać sobie o tak istotnych sprawach! Nawet jeśli oznacza to powrót do podstaw.

Gdy rozmawiamy o intensywności to wiadomo, że wpływa ona znacząco na efektywność treningu. Wysoka intensywność w połączeniu z odpowiednio dobranymi proporcjami czasu pracy do wypoczynku to jeden z kluczowych elementów treningu dzieci.

Muszę w takim momencie przypomnieć jeden z moich ulubionych cytatów…

intensywność treningu - cytat

No właśnie! Trening trwa 60-90 minut? Dwa, może trzy razy w tygodniu? Masz więc maksymalnie 4,5 godziny w ciągu siedmiu dni, a często nawet mniej (w przypadku początkujących skrzatów zapewne 2 godziny w tygodniu). Dlatego z tej niewielkiej ilości czasu trzeba wycisnąć tyle ile się da. Intensywność treningu ma tutaj ogromne znaczenie. 

REGENERACJA

Jeśli pracujesz z dziećmi to zapewne nie raz już słyszałeś, że dzieci szybko się meczą i jeszcze szybciej regenerują. To prawda. Trener Libich podczas konferencji mówił, że dzieci mają nawet o 50% lepszą możliwość regeneracji niż dorosły człowiek.

Wpływa to mocno na charakter treningu z dziećmi. Stosujemy intensywne zabawy i gry, ale z częstymi przerwami połączonymi z uzupełnianiem płynów. To bardzo dobra praktyka dostosowana do najmłodszych piłkarzy.

Jest jednak inny element regeneracji, który jest przenoszony z piłki seniorskiej, a zupełnie nieodpowiedni dla najmłodszych. Chodzi o trening regeneracyjny po meczu i trening o niskiej intensywności przed meczem… Czy dzieci naprawdę potrzebują takich „zabiegów”? Oczywiście, że nie!

Robiąc intensywny trening w piątek przed sobotnim turniejem możesz być pewien, że najmłodsi piłkarze zdążą się zregenerować do następnego dnia. Dlatego nie warto „odpuszczać”, ze względu na mecz.

Podobnie jest w poniedziałek zaraz po meczu. Młode organizmy nie potrzebują, aż tyle czasu, by dojść do siebie. Trener Radosław Mozyrko podczas warsztatów w Opolu mówił, że regeneracja jest potrzebna bardziej dla głowy niż dla ciała. Niech w taki dzień trening będzie intensywny, ale w luźniejszej formie.

To samo widziałem zresztą podczas stażu w Lechu Poznań. Nawet juniorzy młodsi dzień po meczu mieli trening o średniej (a nie niskiej) intensywności przeprowadzony w zabawowej formie z elementami rywalizacji na punkty.

intensywność treningu - Lech Poznań

Potwierdzenie tego faktu widać także na obozach piłkarskich. Dzieci w wieku 7-9 lat mają 2 treningi dziennie i często jeszcze inną aktywność ruchową (np. basen, rowery, park linowy itp.), a mimo to wieczorem są pełni energii i roznoszą ośrodek. Dopiero po 4-5 dniach tak napiętego harmonogramu widać oznaki zmęczenia.

Podsumowując – dzieci szybko się męczą, ale także szybko regenerują. Dlatego każdy trening powinien być intensywny (oczywiście musisz pamiętać o odpowiednich przerwach). Nie ma sensu też zmniejszać intensywności zajęć w najmłodszych grupach ze względu na mecze czy turnieje.

JAK DBAĆ O INTENSYWNOŚĆ

Jak zatem dbać o intensywność? Jest kilka rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę. Już samo ich stosowanie znacząco podniesie intensywność treningu!

Unikaj:

  • długich kolejek (bo dzieci zamiast grać stoją i się nudzą, to niepotrzebne przestoje),
  • długiego tłumaczenia (pamiętaj, że koncentracja dzieci jest na niskim poziomie, mów krótko i konkretnie),
  • monologów poprawiających błąd (jeśli widzisz, że coś komuś nie wychodzi to podejdź do niego indywidualnie, nie musisz zatrzymywać całej grupy),
  • dużej liczby zawodników (jeden trener na 20 osób to nie jest dobry pomysł),
  • obniżania intensywności ze względu na mecz / turniej (patrz wyżej, w akapicie „regeneracja”).

Warto abyś:

  • podczas treningu dzielił grupę (jeśli masz asystenta to 16 osób można podzielić na dwie 8 osobowe grupy),
  • pamiętał o rywalizacji (dzieci zawsze chcą wygrywać, rywalizacja podnosi zaangażowanie i intensywność),
  • wybierał odpowiednie środki (nawiązując do rywalizacji):
    • presja czasu (kto szybciej? kto więcej? kto pierwszy?),
    • zadania na punkty (różne zabawy i gry z punktacją),
    • presja przeciwnika (1 x 1, wyścigi, łapanie, gry),
  • planował każdy trening (nieprzemyślane działanie gwarantuje słabą organizację treningu, a to przekłada się na przestoje, martwe punkty i marnowanie czasu).

Ważne, aby przyzwyczajać dzieci do wysokiej intensywności już od najmłodszych lat. Dlatego pamiętaj o wszystkich wymienionych wyżej rzeczach podczas planowania swoich treningów. Dzięki temu znacząco zwiększysz efektywność zajęć i lepiej przygotujesz najmłodszych adeptów piłki nożnej do późniejszych zmagań.

PS. Drybling = wysoka intensywność treningu, przede wszystkim dlatego, że występuje tam rywalizacja i gra 1 x 1. Dlatego zachęcam do sprawdzenia naszego nowego e-booka „Drybling podstawy teoretyczne i środki treningowe”.
intensywność treningu - ebook drybling

8 komentarzy

  1. TWasyl 8 miesięcy temu

    Zgadzam się w 100%

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 8 miesięcy temu

      Ciesze się! 🙂

  2. IS 8 miesięcy temu

    Też się z tym zgadzam w 100%. Intensywność na treningu jest bardzo istotna dlatego budując trening należy pamiętać o wyżej wymienionych zasadach. Trenerzy często nie zwracają na to uwagi a potem wymagają od swoich zawodników aby w meczu intensywnie pracowali.
    Ps Dobry artykuł. Pozdrawiam

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 8 miesięcy temu

      Zgadza się, ma to bezpośrednie przełożenie na grę i mecze. Dzięki!

  3. Sławek 7 miesięcy temu

    Kilka lat temu zapisałem syna do szkółki piłkarskiej. Nie znałem jeszcze opisanych wyżej zasad ale pod skórą ciągle czułem , że coś jest nie tak na treningach. Dzieci stały w długich kolejkach do ćwiczeń nudząc się i rozrabiając. Po 4 treningach nie wytrzymałem (nie rozmawiałem o tym z tamtym trenerem , uznałem że nawet jak to zrobię to i tak uzna mnie za laika i że podważam jego kompetencje ) i przepisałem syna do innego klubu . Sposób wykonywania zadań różnił się diametralnie. Nie trudno przewidzieć jak to się odbija na wynikach uzyskiwanych przez oba kluby , a spotykają się one na turniejach dość często . Trochę mi żal tamtych chłopców bo co one są winne , że mają niedouczonego trenera. Pozdrawiam serdecznie

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 7 miesięcy temu

      Dzięki za ten komentarz! Faktycznie różnicę często widać gołym okiem. Fajnie, że podjąłeś dobrą decyzję i trafiłeś na lepsze warunki w nowym klubie. Pozdrawiam!

  4. Trrningzpasją 6 miesięcy temu

    Jeszcze jednym pozytywnie pływającym aspektem na efektywność treningu jest moim zdaniem organizacja miejsca zbiórki. Gdy wszystko jest na miejscu , sprzęt i woda zawodników , przerwy organizacyjne czy na nawodnienie trwają o wiele krócej .

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 6 miesięcy temu

      100% racji! Dobra organizacja zdecydowanie pomaga.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

70 − = 64