Szybkość działania z piłką – notatki z wykładu

Szybkość działania z piłką – notatki z wykładu
10 stycznia 2018 Jakub Śpiegowski

Ostatnio w ramach kursu UEFA A razem z Michałem brałem udział w konferencji trenerów K-P ZPN w Bydgoszczy.

Podczas jej trwania na nasz facebookowy profil wrzuciłem zdjęcie notatek. Zainteresowanie z Waszej strony było naprawdę duże, więc nie było innej opcji niż podzielić się notatkami w dzisiejszym wpisie.

Są to notatki z wykładu trenera Miłosza Stępińskiego pt. „Szybkość działania z piłką w futbolu”. Nie są jakoś szczególnie długie, ale za to bardzo wartościowe. Do tego dorzucam kilka słów od siebie, abyście mogli wyciągnąć z notatek jak najwięcej.

Oczywiście notatki są zrobione na wzór map myśli z lekkimi wizualnymi akcentami i kolorami. Część z Was już wie, że zawsze notuję w ten sposób. Jeśli podoba Wam się taka forma notatek i wpisów to koniecznie dajcie znać w komentarzu. Postaram się wtedy wrzucać tego więcej na PNDD.pl.

Na samym końcu wpisu możecie pobrać notatki w jednym pliku, a teraz zapraszam do lektury.

Podczas wykładu trener Miłosz Stępiński postawił pytanie: jak to jest, że jeszcze przed 12 rokiem życia nasze drużyny często rywalizują jak równy z równym nawet z najlepszymi akademiami w Europie (czego przykładem może być choćby ostatni turniej Lech Cup), a później niestety wygląda to już gorzej i różnica często widoczna jest gołym okiem.

Zdaniem trenera Stępińskiego jedną z kluczowych rzeczy, które robią różnicę jest szybkość działania z piłką i tego właśnie tematu dotyczył wykład.

Jak widzicie na pierwszej ilustracji wpływ na szybkość działania z piłką ma wpływ wiele elementów, zostały one podzielone na 3 komponenty:

  • motoryczny,
  • techniczno-taktyczny,
  • kognitywny.

Każdy z nich jest niezwykle ważny i nad każdym trzeba pracować. Nawiązując do maluchów, którymi zajmujemy się na PNDD.pl myślę, że podstawą są tutaj koordynacyjne zdolności motoryczne (KZM) i technika poruszania się (odpowiednie wzorce ruchowe). Mówił o tym także trener Mariusz Rumak, z którym mieliśmy wykłady w sobotę i w niedzielę.

Jeśli zbudujemy odpowiednią bazę to później łatwiej będzie pracować nad elementami techniczno-taktycznymi. A jest to jeden z priorytetów w treningu z najmłodszymi dziećmi.

Kolejnym niezwykle istotnym punktem są umiejętności kognitywne. Ponownie odnosząc się do najmłodszych piłkarzy zwróciłbym szczególną uwagę na szybkość postrzegania, zbierania informacji. Dobrym narzędziem są tutaj atrakcyjne zabawy na orientację.

Szybkość i trafność podejmowania decyzji – czyli wszelkie środki treningowe, w których pojawią się presja czasu, przestrzeni czy przeciwnika. Wszystkie zadania, w których rozwijamy szybkość (czas reakcji, myślenie). Dzieci uwielbiają taką rywalizację. Osobiście robię tego bardzo dużo podczas treningów.

Powyżej widzicie 5 zasad, dzięki którym poprawiamy szybkość działania z piłką. O szybkości postrzegania pisałem przed chwilą, o „metodzie powtórzeniowej bez powtórzeń” wspominałem już odnosząc się do wykładu trenera Pawła Grycmanna na Targach Świat Piłki.

Wśród dzieci kluczowa będzie intensywność treningu. Pamiętajcie, że „Dobry i słaby trening zajmuje tyle samo czasu” (W. Herra). Najlepiej rezygnować z kolejek, z długiego stania i tłumaczenia zadań, a zabawy i gry powinny być ułożone tak, by intensywność była jak najwyższa.

Dzieciom wystarczy krótka przerwa na picie i już są gotowe do dalszego działania. Szybko się meczą, ale jeszcze szybciej regenerują.

Ta część notatek przedstawia wskazówki, na które trzeba zwracać uwagę podczas treningu, są to tzw. zalecenia. Wiele z nich omawiamy na naszych szkoleniach i w innych wpisach na blogu (np. w cyklu podstawy i detale).

Oczywiście w najmłodszych grupach skupiłbym się na kontroli piłki, dryblingu, komunikacji oraz na „WPR”.

„WPR” czyli Wzrok Przez Ramię. Pierwszy raz spotykam się z tą nazwą, ale bardzo mi pasuje. Można nad tym pracować już od najmłodszych lat (np. zabawa lewa i prawa burta). Jest to jeden z kluczowych elementów szybkości postrzegania.

Poza tym każdy z rozpisanych elementów jest niezwykle ważny. Gdy tylko dzieci wychodzą z etapu egocentrycznego i zaczynamy pracować nad podaniami to od samego początku warto pracować na wymienionymi tutaj zaleceniami (np. siła i dokładność podania, przyjęcie kierunkowe, pozycja otwarta, gra bez piłki).

Ostatnia część wykładu dotyczyła struktury treningu. Jest to małe podsumowanie, które podkreśla istotę presji (czasu/przestrzeni/przeciwnika), intensywności, małych gier i kilku innych elementów.

Coraz częściej staram się stosować gry w przewadze nawet w najmłodszych grupach 5/6-latków. Wczoraj na przykład miałem 15 zawodników na treningu rocznika 2012, a zawsze gramy na 3 równoległych boiskach. Zamiast dobierać ich w równoliczne zespoły, podzieliłem dzieci na trzy piątki. Wszyscy grali 3 x 2.

Uwielbiam też „dziadki” (ale już nie w grupie skrzatów), gdzie zawodnicy w środku trzymają się za ręce lub poruszają się w podporze tyłem czy na czworaka . Wtedy dzieci mają czas na to co widzicie w notatkach – czyli na postrzeganie, obserwację i dostosowanie działania.

POBIERZ NOTATKI

Notatki zostały wykonane przeze mnie na podstawie wykładu trenera Miłosza Stępińskiego pt. „Szybkość działania z piłką w futbolu” na konferencji K-P ZPN w Bydgoszczy, 07.01.2018 r.

 

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

14 − = 6