Zabawa „Cyferki”

Zabawa „Cyferki”
7 czerwca 2017 Jakub Śpiegowski
zabawa cyferki tlo

Zabawa CYFERKI zmusza do pracy nie tylko nogi, ale także głowy małych piłkarzy. Można ją spokojnie przeprowadzić nawet w początkujących grupach 5-latków. Jest banalnie prosta i łatwa do przeprowadzenia.

Znalazłem ją w Asystent Trenera Dzieci 2 (Konspekt zajęć treningowych Zagłębie Lubin U8, str. 71). Troszkę ją zmodyfikowałem na potrzeby najmłodszych. Podczas zabawy koncentrujemy się na prowadzeniu i kontroli piłki. Poza tym poprawiamy orientację przestrzenną, czas reakcji i zaprzęgamy do pracy głowę.

zabawa cyferkiIlustracja wykonana w ProTrainUp

ORGANIZACJA

Każde dziecko ma piłkę. Wszyscy ustawieni są w rozsypce na wyznaczonym polu. Trener ustawia tytułowe cyferki w czterech narożnikach (jak na ilustracji). Ilość pachołków określa cyfrę w danym narożniku.

PRZEBIEG

Dzieci prowadzą piłkę w dowolny sposób. Na sygnał trenera wszyscy ustawiają się w wywołanym narożniku. Jeśli trener powie „jeden” to ustawiają się tam gdzie stoi jeden pachołek. Dzieci musza zrobić to jak najszybciej i ustawić się w „pozycji piłkarskiej” (stopa na piłce), tak by nie stracić kontroli nad piłką. Nie mogą dotknąć żadnego pachołka.

Najprostsza wersja to ta, w której trener wywołuje cyfrę od 1 do 4. Możesz utrudnić zadanie poprzez proste działania matematyczne – dodawanie i odejmowanie. Dzieci musza wtedy szybko wykonać obliczenia w głowie i zatrzymać piłkę w odpowiednim narożniku.

Kolejną modyfikacją mogą być sygnały niewerbalne. Podnieś rękę do góry i pokaż 1-4 palce. Możesz też połączyć sygnał dźwiękowy ze wzrokowym – podnieś obie ręce pokazując po dwa palce i krzyknij „PLUS”.

zbiór konspektów dla przedszkolaków

WSKAZÓWKI/UWAGI

Jak wspomniałem we wstępie jest to prosta i łatwa do przeprowadzenia zabawa. Z wywoływanymi cyferkami i prostym dodawaniem (1+2, 3+1, 0+1 itp.) poradzą sobie nawet najmłodsze grupy. Odejmowanie radzę zostawić starszym, w grupie 5-6 latków większość nie wiedziała o co chodzi. Ja zrobiłem po prostu mały test i zanim zaczęliśmy odmianę z działaniami szybko spytałem dzieci ile jest 1+1, a ile to 3-1. Proponuję Ci zrobić to samo jeśli nie jesteś pewny czy dzieci sobie poradzą.

Możesz wprowadzić element rywalizacji (kto pierwszy?) lub zwracać uwagę na komunikację. Dzieci muszą wykrzyczeć ilość palców, które uniosłeś w górę lub głośno podać wynik działania matematycznego.

Zabawa CYFERKI to sposób na połączenie szybkiego myślenia i działania na boisku. Cały czas dzieci muszą być skoncentrowane, aby szybko rozwiązywać działania matematyczne podczas prowadzenia piłki. Polecam zwracać uwagę na „postawę piłkarską”, wtedy duży nacisk kładziemy na kontrolę piłki.

Koniecznie daj znać jak zabawa CYFERKI sprawdziła się w Twojej grupie! Będę także wdzięczny jeśli podzielisz się wymyślonymi przez Ciebie modyfikacjami wprowadzonymi do tej zabawy.

3 komentarze

  1. Dawid Pomorski 4 miesiące temu

    rewelacyjna zabawa, jutro na treningu przetestuję, dziękuję za inspirację 🙂

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 4 miesiące temu

      Dzięki! Koniecznie daj znać jak poszło!

  2. Sporttiw 4 miesiące temu

    Witam,

    Świetne. jestem Ciekawy jak poradzą sobie chłopaki w naszych juniorach. Podpowiem trenerom na najbliższym treningu syna.
    Oczywiście mowa tutaj o tym żeby biła była przy nodze żeby nie było karambolu itd?:) Ciekawe urozmaicenie.

    Pozdrawiam

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

− 4 = 1