Zabawa „Wyścig z przeszkodami”

Zabawa „Wyścig z przeszkodami”
22 sierpnia 2018 Jakub Śpiegowski

Bardzo prosta zabawa/ćwiczenie – wyścig z przeszkodami. Osobiście nie jestem fanem wyścigów rzędów, a przynajmniej tych w standardowej wersji. Z jednej strony dzieci lubią rywalizację i kibicują kolegom z drużyny, ale z drugiej strony spora kolejka i długie czekanie w bezruchu skreśla dla mnie taką formę treningu. Dlatego szukam alternatywy wyścigów dla tej dobrze znanej nam formy ze szkoły i studiów.

Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście ustawienie większej ilości rzędów. Przy 15 osobach można ustawić 3 rzędy po 5 osób (zdecydowanie nie polecam), a można ustawić 5 rzędów po 3 osoby (to już lepszy pomysł). Problem tylko w tym, że wymaga to ustawienia 5 identycznych torów przeszkód co może być problematyczne (ilość sprzętu i czas na rozłożenie). Być może spodoba Ci się więc wyścig z przeszkodami zorganizowany w inny sposób.

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Organizacja

  • Każde dziecko ma piłkę.
  • Zawodnicy podzieleni są na 2 równe zespoły (biali i czerwoni).
  • Dzieci ustawione w 4 rzędach, tak jak na ilustracji (maksymalnie po 2-3 osoby).
  • Na środku pola ustaw kilka tyczek lub pachołków.

Przebieg

  • Na sygnał trenera ruszają 4 pierwsze osoby (po 1 z każdego rzędu).
  • Dzieci muszą jak najszybciej przeprowadzić piłki przez przeszkody (tyczki/pachołki) i przybić piątkę z kolegą stojącym na przeciwko.
  • Po dotarciu na miejsce i przybiciu piątki rusza następny zawodnik.
  • Dzieci muszą prowadzić piłkę blisko nogi, w taki sposób, by nie zderzać się z przeszkodami oraz z innymi zawodnikami lub ich piłkami. Dzięki temu mogą szybciej wykonać zadanie.
  • Punkt otrzymuje zespół, którego zawodnicy pierwsi wrócą na swoje miejsca startowe (czyli każdy zawodnik pokona tor 2 razy).
  • Zadanie powtarzamy przynajmniej 3-4 razy, by zespoły miały szansę zdobyć kilka punktów. Wygrywa zespół z największa ilością punktów.

Modyfikacje

  • Zawodnicy oczekujący na swoją kolej w wyścigu wykonują proste zadania z piłką (np. przeskoki podeszwami na piłce).
  • Tylko 2 piłki na zespół (4-6 osobowy). Po przejściu przez przeszkody zawodnik podaję piłkę do zawodnika stojącego na przeciwko i wtedy ten zawodnik rusza.

Wskazówki i uwagi

  • Czterech zawodników rusza jednocześnie, więc trzeba przypomnieć o prowadzeniu piłki blisko nogi.
  • Dzieci prowadzą piłkę z podniesioną głową, muszą obserwować otoczenie, przeszkody i innych zawodników.

Wyścig z przeszkodami

Myślę, że jest to ciekawa alternatywa dla wyścigów rzędów. Na raz ćwiczy zawsze 4 zawodników, praktycznie wszyscy muszą być skoncentrowani i zaangażowani. Możesz też ustawić dwa takie pola i wersja z krótką 2-osobową kolejką na 16-osobową grupę gotowa. Jest może trochę więcej chaosu, ale to też pozytywnie – dzieci musza cały czas obserwować otoczenie i dostosowywać swoje działania, bo na drodze pojawiają się inne osoby, a nie tylko slalom z pachołków.

Rozwijamy prowadzenie piłki, drybling, percepcję. Jest też rywalizacja i integracja (kibicowanie swoim kolegom). Stosując modyfikację można nawet zahaczyć o podania. Możesz też zmieniać przeszkody znajdujące się na środku lub dawać inne zadania zawodnikom zewnętrznym. Opcji jest naprawdę wiele, to tylko pomysł na organizację! 

Wiem, że nie jest to nic odkrywczego, ale niestety nadal często widuję wyścigi rzędów z długa 6-8 osobową kolejką (a czasem nawet dłuższą) podczas zajęć najmłodszych. Moim zdaniem jest to po prostu strata czasu, niska intensywność i efektywność treningu. Jeśli jest liczna grupa to po prostu trzeba szukać innych rozwiązań niż kolejki.

Jeśli szukasz atrakcyjnych i efektywnych form treningu to zajrzyj do naszej książki!
książka zabawy piłkarskie

2 komentarze

  1. Marcin Kędzierski 3 miesiące temu

    Witam Jakubie. Wykorzystałem dziś Twoje ćwiczenie z tym, że je trochę zmodyfikowałem, Mianowicie zamiast kwadratu w środku wykorzystałem środkowe koło na boisku orlik (koło jest doskonałe w tym przypadku gdyż miałem akurat 6 zawodników (3 pary (3 rzędy) – 3 kolory na jednej połowie boiska i 3 kolory na drugiej połowie, na przeciwko siebie). Z tym, że wyścigi połączyłem na zmianę z ćwiczeniami technicznymi (prowadzenie i zwody):
    1. Prowadzenie piłki zewnętrzną częścią stopy (zew/wew itp.) do koła – ominięcie pachołka (każdy zawodnik inny pachołek) lub tyczki również zewnętrzną częścią stopy i powrót (prowadząc piłkę określonym sposobem) / ćwiczenie wykonywane na LN i PN.
    2. J.w. z tym, że należy ominąć pachołek po przeciwnej stronie koła(na drugiej połowie – wymusiło to omijanie dalszych pachołków i jednocześnie wymuszało to, że wszyscy zawodnicy mijali się w kole – podniesienie głowy oraz krótkie prowadzenie piłki)
    3. Wyścigi: W parach na sygnał szybkie prowadzenie do talerzyka po przeciwnej stronie (do partnera) – ominięcię talerzyka (wtedy nikt nie oszukiwał i nie zawracał wcześniej przed talerzykiem) – powrót do swojego talerzyka (oczywiście para, która pierwsza wróci na swoje miejsca wygrywa.
    4. Ćwiczenie zwodów: prowadzenie do koła po drodze wykonywany zwód (nożyce pojedyńcze lub podwójne – wprowadzenie piłki do koła – znowu zwód na pachołku – powrót (też zwód)
    5. Wyścigi jak wcześniej z tym, że po wprowadzeniu piłki do koła z pachołkami należało ominąć talerzyk innego koloru (utrudnienie: nie można ominąć talerzyka, który w danym momencie omija inny zawodnik! Wymuszało to podniesienia głowy i wybrania konkretnego działania.

    Ogólnie użyłem tego jako ćwiczenie na rozgrzewkę. Bardzo dużą intensywność, ćwiczenie elementów technicznych (prowadzenie, drybling), ćwiczenie na orientacje i wiele innych ważnych elementów.

    Mam nadzieje, że w miare zrozumiale to wytłumaczyłem i komuś się przyda 😉

    • Jakub Śpiegowski Autor
      Jakub Śpiegowski 3 miesiące temu

      Cześć! Dzięki za podesłanie modyfikacji i szczegółowy opis! Jestem pod wrażeniem. 🙂 Koło środkowe jest faktycznie świetnym miejscem na zorganizowanie tego typu zadań. Przyda się na pewno, jeszcze raz dzięki! 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

2 + 5 =