Akademia Orlika według Wojtka Makowskiego

Akademia Orlika według Wojtka Makowskiego
30 maja 2014 Jakub Śpiegowski

Dzisiaj będzie wpis nietypowy. Nie będzie to treść stworzona przez moją osobę. Odeślę Cię natomiast na stronę Wojtka Makowskiego, gdzie stworzył On całą serię wpisów na temat Akademii Orlika, czyli o szkoleniu prowadzonym przez hiszpańskich szkoleniowców. Całość 12 wpisów obejmuje tematy związane z treningiem dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Naprawdę cała masa przydatnych informacji i świetnego materiału, a przede wszystkim ściśle związana z tematyką Piłka Nożna dla Dzieci.

Na blogu przeprowadzałem już wywiad z Wojtkiem, możecie go przeczytać tutaj: Rozmowa z Trenerem: Wojciech Makowski. Jego strona znalazła się także w zestawieniu pod tytułem Komputerowy trener: materiały dla trenerów PL. Oczywiście wszystkich zapraszam do śledzenia wpisów Wojtka bezpośrednio na jego stronie: www.wojciechmakowski.pl

akademiaorlika
Przechodząc do tematu – Akademia Orlika według Wojtka Makowskiego – poniżej znajdziecie linki do wszystkich 12 wpisów na jego stronie z moim krótkim komentarzem.

Akademia Orlika cz. 1 – wprowadzenie
Wprowadzenie do tematu, do 18 roku życia trzeba z piłkarzem indywidualnie, a nie globalnie. W tym okresie liczy się przede wszystkim zawodnik przed drużyną. Mowa jest też o podziale programu szkolenia na etapy ze względu na wiek, trzeba wiedzieć kiedy czego uczyć.

Akademia Orlika cz. 2 – ważne informacje w punktach
Wojtek wymienił 6 punktów jego zdaniem niezwykle ważnych w treningu dzieci. Porusza między innymi tematy: okresów sensytywnych; etapów egocentrycznego, sumatywnego i kolektywnego;  metody analitycznej a globalnej; mechanizmy percepcji, decyzji i wykonania.

Akademia Orlika cz. 3 – przede wszystkim zabawa i radość z treningu
Krótko i zwięźle na temat co robić, a czego nie robić z dziećmi w danym wieku. Co jest dobre dla 9 latków i młodszych, co dla 15 latków i kiedy skupiamy się na ćwiczeniu podań (10-12 lat).

Akademia Orlika cz. 4 – zawartości treningowe w okresie początkowym
Wpis dotyczy najmłodszych zawodników w wieku 6-7 lat. Wojtek wymienia 4 sfery nad którymi powinniśmy pracować podczas etapu egocentrycznego i zalecenia do tych sfer: prowadzenie piłki, ochrona piłki, przeszkadzanie/wejście i drybling.

Akademia Orlika cz. 5 – koordynacja w początkowym etapie nauczania
Krótko na temat koordynacji i elementów zdolności motorycznych występujących w piłce nożnej.

Akademia Orlika cz. 6 – zawartości techniczno taktyczne 8-9 lat
Nad czym zaczynamy pracować z dziećmi w wieku 8-9 lat? Kontrola, wsparcie i krycie indywidualne. W tym wpisie Wojtek skupia się na omówieniu kontroli.

Akademia Orlika cz. 7 – jak przygotować grę w okresie początkowym?
Wpis mówi jak dobierać i konstruować ćwiczenia dla dzieci. Trener powinien wiedzieć jaką zawartość i jakie zalecenie chce trenować. Na przykład w grupie 6-7 latków: zwartość – prowadzenie piłki, zalecenie – prowadzić piłkę blisko lub daleko od nogi w zależności od oddalenia od przeciwnika. Dopiero po określeniu tych informacji dobieramy ćwiczenia. Możecie przeczytać tutaj jak to zrobić.

Akademia Orlika cz. 8 – etap 10-11 at
Rozpoczynamy nauczanie podań, wymienione są ważne zalecenia dotyczące nauki tego elementu: ruch po podaniu, silne podanie, podnoszenie głowy/percepcja, decyzja i wybór. Poruszony został także temat uwalniania się od krycia.

Akademia Orlika cz. 9 – wsparcie
Krótki wpis dotyczący wsparcia i zaleceń jego dotyczących: pozycja ciała, by widzieć całe boisko; nie chować się za przeciwnikiem, by umożliwić podanie; nie zbliżać się za bardzo do zawodnika z piłką.

Akademia Orlika cz. 10 – krycie
Wpis dotyczący krycia, krycia indywidualnego oraz asekuracji. Przeczytasz o zaleceniach dotyczących tych elementów.

Akademia Orlika cz. 11 – zawartości techniczno taktyczne 10-12 lat
Dziecko zaczyna rozumieć grę drużynową. Wojtek w tym krótkim wpisie skupia się na podaniu.

Akademia Orlika cz. 12 – informacje jakie trener dostarcza w trakcie gry
Czego dziecko chce od trenera? Co chciałoby usłyszeć od trenera i w jakiej kolejności? Trener tłumaczy zasady gry, mówi jak powinno się to robić oraz daje informacje zwrotną – chwali lub mówi co można zrobić lepiej. Podkreślone zostało, że dzieci należy uczyć za pomocą pytań, by same doszły do rozwiązań i lepiej zrozumiały zagadnienie oraz więcej się nauczyły. Poza tym uczymy dzieci myślenia.

To wszystko, całe 12 części. Zachęcam gorąco do zapoznania się ze wszystkimi, bo materiał jest niezwykle ciekawy i Wojtek wykonał kawał świetnej roboty. Szkoda, że zakończył cykl, bo był świetny. Myślę, że część wpisów można by było rozszerzyć, pomyśl nad tym Wojtku!! Sam przeczytałem wszystkie wpisy gdy się pojawiały i teraz powtórzyłem sobie wszystkie razem, żałuje naprawdę, że mnie nie było na tym szkoleniu. Po materiały na podstawie, których Wojtek ułożył ten cykl chyba specjalnie wybiorę się z pendrive’m do Krakowa!

Co sądzicie o całym cyklu? Czego nowego się dowiedzieliście? Czy powinno się go zdecydowanie rozszerzyć? Dajcie znać!

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

74 − = 65