Inspiracje – Asystent Trenera nr 50

Inspiracje – Asystent Trenera nr 50
22 lutego 2023 Jakub Śpiegowski

Inspiracje!

Dzisiaj chciałbym się podzielić kilkoma cytatami z Asystenta Trenera nr 50. Skończyłem lekturę tego czasopisma i jak zawsze czytając zaznaczałem sobie ołówkiem najciekawsze fragmenty. Właśnie do nich chciałbym się odnieść w dzisiejszym wpisie.

Oczywiście nie będą to wszystkie zaznaczone akapity, podpowiedzi i wskazówki, ale wybrałem kilka z nich, by pokazać Ci kawałek z tej świetnej lektury.

Schemat jest prosty – cytuję fragmenty artykułów z Asystenta Trenera nr 50 i dopisuję do nich swój krótki komentarz. Tak, abyś wyciągnął jak najwięcej wiedzy z tych fragmentów.

Cytaty

“1,5 godziny przed meczem rozpoczyna się odprawa, która trwa od kilku do kilkunastu minut, w zależności od tego, jak dużo wiedzy chcemy przekazać zawodnikom. Nie może być zbyt długa, by nie przeładować piłkarzy nadmiarem informacji.” – Jakub Dziółka – Tomasz Sobczak, KS Skra Częstochowa S.A., Rozmowy z członkami sztabu trenerskiego.

“Cała odprawa przedmeczowa, wraz z przekazaniem naszego planu, trwa do piętnastu minut. Staramy się wszystko kondensować.” – Łukasz Ocimek – Tomasz Sobczak, KS Skra Częstochowa S.A., Rozmowy z członkami sztabu trenerskiego.

Dwa zdania na temat odprawy przedmeczowej w pierwszoligowej Skrze Częstochowa. Ile trwa taka odprawa? Trwa ona “od kilku do kilkunastu minut”, a maksymalnie “do piętnastu minut”.

Jak to się ma do treningu dzieci? A no tak, że często widzę przegadane treningi albo mega długie odprawy i rozmowy o niezliczonej ilości szczegółów wśród trenerów orlików, młodzików czy trampkarzy.

Obecnie prowadzę młodzika starszego. Nasze odprawy przedmeczowe trwają 8-12 minut. Taka odprawa to nie tylko monolog, ale także krótkie pytania do zawodników czy prośba o przesunięcie “piłkarzy” na tablicy taktycznej.

Jednym zdaniem – jest krótko i w dodatku staram się aktywizować młodych piłkarzy.

Nie ma szans, żeby dziecko lub nastolatek wytrzymał 20-30 czy 40 minut słuchając twojej długiej odprawy!


“Myślę, że najlepszym psychologiem jest zawsze pierwszy trener i to on jest osobą, która powinna stanowić dla zawodnika mentalny bodziec do dalszej pracy.” – Tomasz Kuźma – Tomasz Sobczak, Między Akademią a Ekstraklasą. Model gry i morfocykl treningowy na przykładzie Rakowa II Częstochowa.

To też cytat z artykułu odnośnie seniorów, ale ponownie można spokojnie przenieść to na pracę z dziećmi i młodzieżą.

Trener jest dla zawodników autorytetem.

Trener powinien dbać o relacje, dbać o zawodników, dbać o ich rozwój. Jako trener dzieci odpowiadasz nie tylko za nauczenie ich pewnych umiejętności, ale także za ich wychowanie. Masz ogromny wpływ na budowanie ich “mentalu”.


O metodach tworzenia przewagi liczebnej – “Pierwszą z tych metod jest wykorzystanie ruchu zawodników pomiędzy formacjami czy też, inaczej mówiąc, opuszczenie przez zawodnika pozycji teoretycznie mu przypisanej i zajęcie miejsca w linii wyżej lub niżej.” – Jakub Słota, Rodzaje przewagi w fazie atakowania.

Prosta i konkretna informacja! Nie jesteśmy przyspawani do pozycji. Szukamy na boisku wolnej przestrzeni, najlepiej między formacjami.

Dzięki odpowiednim ruchom bez piłki możemy budować przewagę na boisku. Zarówno przewagę liczebną, jak i przewagę pozycyjną.

Nawiązuje to także do tak zwanej apozycyjności. Tak się składa, że pracuję już nad e-bookiem poruszającym to zagadnienie (apozycyjność) i naprawdę nie jest to “rocket science”.  Jest wiele prostych sposobów i metod, które ułatwiają zrozumienie apozycjności przez zawodników. A w tą stronę bez dwóch zdań zmierza nowoczesna piłka nożna!


“Wymienia się kilka celów, które dobry program sportowy powinien oferować młodzieży:
1. Czerpanie radości z uprawiania sportu.
2. Opanowanie zasad i strategii w sporcie.
3. Zwiększenie aktywności fizycznej.
4. Kształtowanie więzi społecznej.
5. Pogłębianie poczucia własnej wartości i nawiązywanie przyjaźni.
6. Przyswajanie zasad fair play  i postawy sportowej.
7. Wyrabianie nawyku regularnego uczestnictwa  w aktywności fizycznej.
8. Zapobieganie otyłości.”
– dr Marcin Popieluch, Rebounder, motoryka i prewencja urazów. Wybrane ćwiczenia motoryczne i techniczne boso  w 6-dniowym mikrocyklu treningowym dzieci w okresie wakacyjnym.

Tutaj tak naprawdę chciałem zwrócić uwagę tylko na jedną ważną (i krótką) rzecz.

Zerknij na te cele, które powinien zawierać dobry program szkolenie sportowego dzieci/młodzieży w sporcie (piłce nożnej). Ile punktów dotyczy stricte nauki umiejętności i rozwoju sportowego? Jak na moje oko punkt 2 i 3, no i jeszcze punkt 6 (choć to dotyczy też rzeczy pozasportowych).

Pozostałe cele dotyczą rzeczy “pozasportowych”. Radość, umiejętności społeczne, przyjaźń, budowanie pewności siebie, dobre nawyki i zapobieganie chorobom.

Zawsze o tym pamiętaj! Trener dzieci ma do spełnienia wiele innych celów niż tylko nauka gry w piłkę nożną.


“Dobry trener stara się ciągle zmieniać, rozwijać swoją osobowość, obserwować siebie i innych. Trener zawsze pracuje z ludźmi, dlatego musi mieć wysoce rozwinięte umiejętności społeczne. To najważniejsze kompetencje zawodowe trenera, dzięki którym potrafi dotrzeć do odbiorców.” oraz “Dobra komunikacja to przede wszystkim dialog, czyli aktywne mówienie i aktywne słuchanie.” – Violetta Rutkowska, Tomasz Włoczewski, Kompetencje miękkie w pracy trenera.

Akurat o kompetencjach miękkich, umiejętnościach społecznych, podejściu i komunikacji piszę na PNDD często.

Te umiejętności są naprawdę kluczowe, bo “trener zawsze pracuje z ludźmi”. To nie jest praca, w której relacje i komunikacja nie są ważne. Dlatego cały czas musimy się w tym zakresie rozwijać.

Trener pracujący z dziećmi i młodzieżą musi być tak naprawdę w tym zakresie ekspertem!

Warto podkreślić też znaczenie rozmowy oraz aktywnego słuchania. Mądrować się i narzucać swój punkt widzenia potrafi każdy. Wyciągnąć to co najlepsze z zawodników poprzez umiejętne prowadzenie dialogu i coachingu już niestety niewielu.

“Pamiętajmy również, że młodzież chętniej bierze udział w zajęciach, jeżeli lubi swojego trenera, jeżeli jest on przykładem, który w zdrowy sposób motywuje, inspiruje i pasjonuje.” – Violetta Rutkowska, Tomasz Włoczewski, Kompetencje miękkie w pracy trenera.


Asystent Trenera nr 50

Tak jak mówiłem były to krótkie wycinki wycięte z 89 stron czasopisma. Na odwrocie można znaleźć także kolejne strony, a mianowicie Magazyn PZPN “Trener.

Warto czytać AT regularnie i gorąco zachęcam do lektury Asystenta Trenera nr 50 – dużo wartościowej wiedzy!

Czasopismo można zamówić tutaj:
https://sklep.asystent-trenera.pl/pl/p/Asystent-Trenera-nr-32022-50/596.

Poniżej wrzucam także zdjęcie spisu treści. Zobacz ile wartościowych osób oraz interesujących artykułów.

(Kliknij na obrazek, by powiększyć!)

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

59 − = 54