
To już drugi wpis z cyklu “Podstawy i detale w piłce nożnej”. Pierwszy artykuł dotyczył prowadzenia piłki, a dziś chciałbym pójść jeszcze krok wstecz, czyli omówić oswojenie z piłką. Spróbujemy rozbić ten element na czynniki pierwsze.
Chciałbym Ci pokazać jak rozpocząć pracę z grupami totalnie początkującymi. Jak podejść do tematu zajęć dla dzieci w wieku 4-5 lat, dla których w większości piłka to coś nowego. Mimo, że mają dużo zapału i chcą zostać piłkarzami to zazwyczaj im ona po prostu przeszkadza!
Cykl “Podstawy i detale w piłce nożnej”: |
---|
1. Oswojenie z piłką. |
Oswojenie z piłką
Wyobraź sobie początkujących małych piłkarzy. Grupę dzieci w wieku 4 lub 5 lat. Spotykacie się na pierwszym treningu i wspólnie rozpoczynacie długą przygodę z piłką nożną. Przed Tobą niewątpliwe wyzwanie w postaci licznej, naładowanej niesamowitą energią, rozbieganej i roztrzepanej grupy maluchów. Na początku problemem będzie nawet prowadzenie piłki. Dzieci wykonują wszystkie ruchy niechlujnie, a ich koordynacja jest naprawdę niska.
Od czego więc trzeba zacząć? Oczywiście od oswojenia z piłką! Czyli konkretnie od zadań poprawiających:
- Czucie piłki.
- Kontrolę piłki.
- Prowadzenie piłki.
Prowadzenie będzie ostatnim etapem i omawiam je szerzej w tym artykule. Nie będziemy wracać do tego tematu, dziś skupimy się na czuciu i kontroli piłki.
Jakimi cechami powinny się charakteryzować pierwsze treningi w początkujących grupach i jak oswoić dzieci z piłkami? Przede wszystkim musisz planować trening tak, by spełniał poniższe warunki:
- Każde dziecko ma swoją piłkę praktycznie przez cały trening.
- Podczas zabaw i gier dzieci mają możliwie jak najwięcej kontaktów z piłką.
- Wszystkie środki treningowe są atrakcyjne dla maluchów, zabawy i gry muszą przynosić radość.
- Podczas zajęć nie ma jedynej słusznej drogi wykonania zadania, dzieci mają dowolność w wyborze “techniki” wykonania.
- Mali zawodnicy ćwiczą obiema nogami.
- Dzieci muszą mieć czas na swobodną zabawę z piłkami.
Przejdźmy teraz do sedna, czyli do konkretnych sposobów na oswojenie z piłką, poprawę czucia i kontroli piłki.
Środki treningowe
Zabawy bez piłki (tylko pierwsze rundy)
Tak wiem, dziwnie to brzmi – oswajamy z piłką poprzez zabawy bez piłki! Już tłumaczę o co chodzi. Gdy wprowadzam nową zabawę na trening z maluchami to zazwyczaj na początku wykonujemy 1 lub 2 rundy bez piłek! Dzięki temu dzieci zapoznają się z zasadami i mogą zrozumieć przebieg zabawy. Po takim “zabiegu” dokładamy piłkę i powinno pójść z górki!
Przykładem może być zabawa “imiona” lub zabawa “numerowanka”. Idealnie nadają się na rozgrzewkę w początkujących grupach. Zaczynamy bez piłek, a po chwili je dokładamy!
Zabawy z piłką w rękach
Dzięki takim zabawom dzieci mogą sprawdzić jak zachowuje się piłka. Jak się odbija, jakiej siły trzeba użyć, by zachowała się tak jak chcę lub jak poprawnie celować. Myślę, że nie muszę się tutaj rozpisywać. Za przykład podam zabawę “chodząca bramka”, oczywiście wersja z rzucaniem piłki.
Ćwiczenia poprawiające czucie i kontrolę piłki
Są to proste ćwiczenia, które mogą być wykonywane w miejscu lub w ruchu. Dzieci dotykają piłki różnymi częściami stopy, w różnych konfiguracjach. Coerver Coaching nazywa te ćwiczenia “Ball Mastery”, a Brazilian Soccer Schools “Core Skills”, na pewno je znasz. Poniżej możesz obejrzeć film pokazujący część tych ćwiczeń.
Źródło: “Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną”.
Oczywiście to tylko przykłady. Kombinacji jest naprawdę wiele. Możesz zacząć od czegoś co nazywam “masowaniem piłki”. Dzieci trzymają podeszwę na piłce i przesuwają po niej stopę: od palców po piętę, od wewnętrznej do zewnętrznej krawędzi, kręcą małe kółka.
Ćwiczenia te najlepiej wykonywać w formie małych wstawek między zabawami i grami. Można też posłużyć się nimi podczas sprzątania piłek (w ruchu) lub wykorzystać jako zadanie dodatkowe (np. dla złapanych w czasie zabawy osób). Po prostu maksymalizujemy ilość kontaktów z piłką. Bliski i częsty kontakt z piłką to idealny sposób na poprawę kontroli piłki (również podczas prostych zabaw na prowadzenie piłki).
Wstęp do żonglerki
Bardzo proste ćwiczenie. Dzieci trzymają piłkę w rękach. Upuszczają ją, a po jednym odbiciu od ziemi zawodnik próbuje kopnąć ją w górę i złapać ponownie w ręce. Można powiedzieć, że właśnie wykonał jedną, uproszczoną żonglerkę.
Początki są bardzo trudne, jednak część dzieci radzi sobie z tym zadaniem. Efekty widać już po pierwszym semestrze ćwiczeń, a dzieci mają przy tym sporo radości (po prostu uwielbiają kopać piłkę w górę i pękają z dumy, gdy uda się ją złapać)!
Możecie też jeszcze uprościć sprawę i żonglować udem albo tylko dotykać piłkę na zmianę lewym i prawym udem, nie wypuszczając jej z rąk.
Mimo, że ten element nie występuje podczas gry to jest to świetny sposób na doskonalenie między innym czucia piłki. Jeszcze lepiej jeśli uda Ci się zachęcić dzieci do żonglowania w domu. Wtedy spędzają dodatkowe godziny z piłką, mają z nią częsty kontakt i cały czas próbują pobijać swoje rekordy.
Małe gry
Myślę, że ponownie nie muszę się rozpisywać. Jak już mówiłem im więcej kontaktów z piłką tym lepiej. Gra najmłodszych i początkujących to jedna wielka “kopanina”, wszyscy biegają za piłką i dzieją się różne dziwne rzeczy. Dlatego najlepszym sposobem na oswojenie z piłką i z samą grą są pojedynki 1 x 1 i 2 x 2.
Jak jeszcze możesz to ułatwić?
Dobrym sposobem na wprowadzenie do treningu i do ćwiczeń z piłkami jest zastosowanie zamienników. Na przykład oznaczników, balonów czy lekkich gumowych piłek! Jeśli zaczynasz zajęcia z 4- a może nawet z 3-latkami to miękka piłka będzie doskonałym wprowadzeniem. Natomiast oznaczniki lub balony spadają dużo wolniej na ziemię, więc można popracować za ich pomocą nad koordynacją niezbędną do posługiwania się piłką.
Zobacz ćwiczenia z oznacznikami lub balonami.
Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.
Poza tym pamiętaj o swobodnej zabawie. Może to być 5-10 minut przed rozpoczęciem treningu, a może to być przerywnik podczas zajęć. Ważne, by dzieci miały czas na dowolne zabawy z piłką. Dzięki temu szybciej się z nią oswoją i będą radzić sobie lepiej z kolejnymi zadaniami.
Swobodna zabawa z piłkami to nieodzowny element każdego treningu!
Detale
Ciężko będzie Ci zwracać uwagę na detale, gdy każdy kontakt z piłką stwarza problem. Dlatego tak ważne jest oswojenie z piłką! Na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tych prostych zabaw i ćwiczeń wprowadzających w trening piłkarski?
- Częsty kontakt z piłką, im więcej tym lepiej, w każdej formie!
- Delikatne dotknięcia i uderzenia (dzieci zazwyczaj odruchowo kopią z całej siły), piłka blisko nogi.
- Posługiwanie się obiema nogami, od samego początku.
- Dobra zabawa i szerokie uśmiechy, podstawa w początkujących grupach.
- Pamiętaj, że wykonywane ruchy zazwyczaj będą niechlujne i nieekonomiczne. Na razie mogą takie być!
Jeśli zadbasz o te rzeczy (i te wymienione na samym początku tego artykułu) to oswojenie z piłką pójdzie bardzo szybko! Dzięki temu będziesz mógł przejść od razu do nauki prowadzenia piłki.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że wpis ten pomoże Ci w treningach z najmłodszymi, początkującymi grupami! Oczywiście są to tylko przykłady na oswojenie z piłką wycięte z mojego warsztatu. Sposobów, zabaw, ćwiczeń i gier jest naprawdę wiele. Artykuł ten to w zdecydowanej większości moje przemyślenia dotyczące oswojenia z piłką. Część materiałów pobrałem też z książki “Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną” (gorąco polecam).
Twoim pierwszym zadaniem w początkujących grupach jest zaszczepienie miłości do piłki nożnej, dzielenie się pasją i oswojenie dzieci z tym niełatwym w obsłudze przedmiotem – PIŁKĄ! Powodzenia na treningu z najmłodszymi!
PS Daj znać w komentarzu jakie tematy Cię interesują i co powinienem rozbić na czynniki pierwsze w kolejnych artykułach z cyklu “Podstawy i detale w piłce nożnej”!
Cykl “Podstawy i detale w piłce nożnej”: |
---|
1. Oswojenie z piłką. |
2 komentarze
-
Witam, bardzo fajny artykuł, ja akurat raczkuję jako trener dzieci i chłonę wiedzę z Waszej strony jak i innych, Chętnie dowiedziałabym się jakie ćwiczenia z zakresu koordynacji ruchowej najlepiej stosować na początek.
-
Autor
Na początku najlepiej wplatać wszystko w zabawy ruchowe. Zadbaj o to, by na treningu pojawiały się zadania, które rozwijają: sprzężenie (np. prowadzenie 2 piłek), orientację przestrzenną (np. bieg w określone miejsce na sygnał), szybkość reagowania (np. zabawa części ciała i piłka), zdolność dostosowania (np. slalomy z różnymi odstępami), zdolność równowagi (np. przeskoki i utrzymywanie równowagi na jednej nodze). Ostatnie dwie składowe koordynacji to zdolność różnicowania i rytmizacja. Proponuję zajrzeć do darmowej publikacji “Piłka Nożna Jutra”. Tam znajdziesz wszystkie 7 składowych koordynacji wraz z opisem i przykładowymi ćwiczeniami.
-