Zdolności koordynacyjne i ich wpływ na grę w piłkę nożną

Zdolności koordynacyjne i ich wpływ na grę w piłkę nożną
3 czerwca 2020 Jakub Śpiegowski

Kilka dni temu pojawił się mój nowy e-book “Koordynacja w piłce nożnej bez tajemnic”. Publikacja ta to porządna dawka wiedzy o koordynacji, wskazówki metodyczne, praktyczne przykłady, środki treningowe, konspekty. Pokazuję w niej jak pracuję nad koordynacją i jak integrować jej kształtowanie z treningiem piłkarskim. Oczywiście mówimy o treningu dzieci i młodzieży.

Dzisiaj chciałbym poruszyć właśnie temat koordynacji, jej wpływu na grę w piłkę nożną i podkreślić jak ważna jest praca nad rozwojem koordynacji na początkowych etapach szkolenia. Będzie to takie wprowadzenie do tematu, które być może zachęci Cie do przeczytania “Koordynacja w piłce nożnej bez tajemnic”.

Trening koordynacyjny – po co to wszystko?

Póki co duża część trenerów trening koordynacyjny kojarzy z ćwiczeniami na drabince lub ewentualnie z małymi torami przeszkód. Niestety nie jest to najlepsza droga na poprawę koordynacyjnych zdolności motorycznych (w skrócie KZM). Drabinka i tor przeszkód mogą być jednym ze sposobów, ale nie nie tym jedynym… jeśli tylko tak będziemy pracować nad koordynacją, to tak naprawdę jej nie kształtujemy…

Do rozwoju koordynacji potrzeba dużo większej ilości różnorodnych bodźców!

Dlaczego? Najlepiej zacząć od początku, czyli od tego czym jest koordynacja.

Koordynacja – to zdolność precyzyjnego wykonywania złożonych ruchów, umiejętność szybkiego przestawiania się z jednych ruchów na inne oraz zdolność szybkiego wyboru odpowiedniego do sytuacji ruchu. To definicja z fachowej literatury.

Innymi słowy koordynacja stoi u podłoża wszystkich czynności ruchowych, zarówno tych podstawowych, ogólnych (takich jak bieganie), jak i tych trudniejszych, specyficznych (złożonych ruchów występujących w grze, np. drybling). Koordynacja ma ogromny wpływ na technikę w piłce nożnej. Nie tylko przy samym wykonywaniu ruchów, ale także przy wybieraniu “najlepszej opcji”.

Te podstawowe informacje / definicje pokazują nam jak ważne są zdolności koordynacyjne i dlaczego musimy skupić się na nich od początku.

KZM stanowią po prostu podstawę uczenia się nowych ruchów. Im wyższy poziom koordynacji, tym szybciej i efektywniej dziecko uczy się nowych ruchów. Dlatego trening koordynacyjny w najmłodszych grupach to budowanie fundamentu pod prawidłowy rozwój ruchowy i piłkarski w późniejszych latach.

Jeśli pracujesz ze skrzatami to wśród nich nauka każdego nowego ruchu jest tak naprawdę rozwojem koordynacji. Jeśli pracujesz z grupami trochę starszymi to urozmaicony trening odgrywa ogromną rolę w ich rozwoju! Trener pracujący z dziećmi musi o to zadbać, by ułatwić pracę w późniejszych latach szkolenia i dać dzieciom odpowiedni fundament do rozwoju ruchowego i piłkarskiego.

Dlatego musimy skupić się na kształtowaniu koordynacyjnych zdolności motorycznych.

 

7 składowych koordynacji i ich wpływ na piłkę nożną

Tylko jak skupić się na kształtowaniu KZM? Żeby wiedzieć jak trzeba przede wszystkim znać 7 składowych koordynacji i wiedzieć jak poszczególne zdolności wpływają na działania występujące w piłce nożnej.

ZDOLNOŚĆ KOORDYNACYJNA

WPŁYW NA PIŁKĘ NOŻNĄ (PRZYKŁADY)

Dostosowanie ruchów

zmiany kierunku biegu i prowadzenia piłki, przewidywanie i dostosowanie sie do sytuacji na boisku

Różnicowanie ruchów

panowanie nad piłką, precyzyjne podania

Orientacja przestrzenna

ocena sytuacji i jej rozwiązanie, gra pozycyjna

Szybkość reakcji

szybkość decyzji, przechwytywanie piłki, akcje bramkarskie

Rytmizacja

wyczucie czasu przy różnych działaniach, szybka praca nóg

Sprzężenie ruchów

łączenie różnych elementów piłkarskich np. prowadzenie, drybling i strzał

Równowaga

pozycja ciała przy strzałach, równowaga przy dryblingu i grze ciałem

 

To oczywiście nie wszystko! To tylko przykłady działań występujących podczas gry w piłkę nożną, które łączą się z poszczególnymi zdolnościami koordynacyjnymi.

Wróćmy do przykładu z drabinką i torem przeszkód. Czy te środki wystarczą, żeby rozwinąć te wszystkie zdolności koordynacyjne? Czy będą wystarczająco kompleksowe, żeby na nich oprzeć trening koordynacyjny? Oczywiście NIE! Pomogą, mogą być jednym z wielu środków, ale same w sobie nie wystarczą.

Dbając o kształtowanie koordynacji musimy dbać o wszystkie 7 składowych (dostosowanie ruchów, różnicowanie ruchów, orientacja przestrzenna, szybkość reakcji, rytmizacja, sprzężenie ruchów, równowaga). Potrzebujemy więc bardziej różnorodnych i kompleksowych rozwiązań.

Koordynacja – jak zadbać o jej rozwój?

Po pierwsze rozwój KZM jest procesem długotrwałym i złożonym. Nad rozwojem koordynacji trzeba pracować od samego początku i na każdym etapie szkolenia piłkarskiego. Ćwiczenia, zabawy i gry rozwijające koordynacje powinny pojawić się na każdym treningu!

Po drugie trzeba pamiętać o różnorodności treningu koordynacyjnego, różne ruchy, różne działania, różne bodźce, cały czas opanowywanie nowych i różnorodnych czynności ruchowych. To rozwinie koordynację i wpłynie pozytywnie na rozwój umiejętności piłkarskich.

Po trzecie w procesie szkolenia trzeba równolegle kształtować wszystkie koordynacyjne zdolności motoryczne. Wszystkie 7 składowych, o których mówiłem wcześniej.

To trzy podstawowe rzeczy! Można powiedzieć, że takie ABC.

Poza tym musisz pamiętać o właściwej progresji ćwiczeń, o odpowiedniej metodyce, doborze odpowiednich środków, unikaniu wczesnej specjalizacji, symetryzacji treningu (obie nogi, obie ręce, obie strony ciała, oba kierunki działania), o okresach sensytywnych (momenty szczególnie sprzyjające rozwojowi poszczególnych składowych) i jeszcze o kilku mniejszych zaleceniach. Tematy te rozwijam w moim e-booku “Koordynacja w piłce nożnej bez tajemnic”.

Bardzo pomocne będą też sporty uzupełniające i różne aktywności ruchowe w czasie wolnym (plac zabaw czy jazda na rowerze). O tym akurat na PNDD wspominam bardzo często.

Jak widzisz temat ten jest naprawdę złożony. Dlatego każdy trener powinien zadbać o integrację treningu koordynacji z treningiem piłkarskim. Wpisać rozwój KZM do długofalowego programu szkolenia, akcentować poszczególne składowe na treningu piłkarskim. Można to zrobić z głową, pracować zarówno nad elementami piłkarskimi i rozwojem koordynacji.

Przykład – prowadzenie piłki z wymianą stożków

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Dokładny opis tego ćwiczenia znajdziesz TUTAJ. Wybierając takie rozwiązania doskonalimy nie tylko prowadzenie piłki (technika), ale także kilka KZM: sprzężenie ruchów, orientacja przestrzenna, szybkość reakcji (koordynacja) i szybkość (sprint, szybki bieg z piłką).

Proste, ale kompleksowe zadanie ruchowe dla najmłodszych.

Podsumowanie

Koncentracja na kształtowaniu koordynacyjnych zdolności motorycznych to jedno z najważniejszych zadań trenera dzieci.

Im większe umiejętności koordynacyjne, tym bardziej płynne, dynamiczne, zręczne i lepiej wykonane technicznie będą ruchy podczas gry w piłkę nożną, a to oznacza lepszą efektywność zawodnika na boisku i szansę na uzyskanie mistrzowskiego poziomu sportowego w przyszłości. Im większe umiejętności koordynacyjne, tym szybciej zawodnik uczy się nowych ruchów i działań na boisku.

Koordynacja to fundament! Koordynacja ma ogromny wpływ na grę w piłkę nożną. Temat ten powinien doskonale znać każdy trener pracujący z dziećmi.

Koordynacja w piłce nożnej bez tajemnic

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat samej koordynacji, jak zintegrować kształtowanie koordynacji z treningiem piłkarskim, jak planować pracę w najmłodszych grupach i poznać wszystkie tajniki pracy nad koordynacją to koniecznie zajrzyj do e-booka “Koordynacja w piłce nożnej bez tajemnic”.

Znajdziesz tam wszystko na temat koordynacji, a także wiele przykładowych środków i kilka konspektów na treningi piłkarskie z akcentem na koordynacyjne zdolności motoryczne. Piłka i koordynacja razem! Spis treści możesz podejrzeć na grafice poniżej (kliknij na zdjęcie, żeby powiększyć).

“Koordynację w piłce nożnej bez tajemnic” – ZOBACZ SZCZEGÓŁY I ZAMÓW SWÓJ EGZEMPLARZ TUTAJ!

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

34 − = 28