Gra 2 x 1 wahadłowa

Gra 2 x 1 wahadłowa
26 marca 2020 Jakub Śpiegowski

Gra 2 x 1 wahadłowa. Grę tą przedstawił jeden z trenerów na Lech Conference 2019. Bardzo mi się spodobała, bo jest prosta, ale dynamiczna i wymagająca. Mamy duży nacisk na drybling, ale także na wybór “podać czy dryblować”, poza tym akcentujemy fazę przejściową i szybkie przejście do ataku. Może brzmi skomplikowanie jak na środek treningowy dla dzieci, ale wcale tak nie jest.

Aby łatwiej było zrozumieć jej przebieg podzieliłem ilustrację na 2 kroki. Odnoszę się do nich opisując przebieg gry – [1] to ilustracja pierwsza, a [2] to ilustracja druga. Gramy wahadłowo, więc zaczynamy od kroku 1, przechodzimy do 2 i znowu 1-2-1-2-1… Chyba już wiesz o co chodzi, prawda?

Tą grę prowadziłem już kilka razy u siebie w Orliku młodszym (U10), ale myślę, że w Żaku starszym (U9) też się sprawdzi. No i oczywiście, we wszystkich starszych grupach. Duża intensywność nawet przy ciut dłuższej kolejce niż zwykle, ale o tym za chwilę.


Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Organizacja

  • Pole gry 16×10 m.
  • Ustawienie zawodników jak na ilustracji pomocniczej.
  • Co drugi zawodnik w rzędzie ma piłkę (w obu rzędach).
  • Przy obu rzędach znajduje się kilka dodatkowych piłek.

Przebieg

  • Zawodnik atakujący (biały) rozpoczyna grę podaniem piłki do partnera stojącego na boisku [1].
  • Jednocześnie po drugiej stronie boiska wbiega jeden broniący (czerwony) [1].
  • Zadaniem atakujących (biali) jest jak najszybsze zakończenie akcji strzałem i zdobycie bramki.
  • Zadaniem broniącego (czerwony) jest odbiór piłki i strzał na przeciwległą bramkę.
  • Po zakończonej akcji atakujący (biali) schodzą z boiska, zabierają piłkę i wracają na koniec swojego rzędu [2].
  • Natomiast broniący (czerwony) zostaje na boisku i przechodzi do ataku, otrzymuje podanie od kolegi ze swojego rzędu i atakują razem w drugą stronę [2].
  • Jednocześnie z drugiej strony wbiega jeden broniący (biały) [2].
  • Gramy wahadłowo w jedną i drugą stronę [1-2-1-2-1…].

Modyfikacje

  • Gra z bramkarzami (większe pole 24×14 m, większe bramki). Jeśli bramkarz złapie piłkę to podaje ją po ziemi do ostatniego kolegi w rzędzie obok bramki i kończymy akcję. Jednocześnie szybko rusza atak w drugą stronę.

Wskazówki i uwagi

  • Atakujący powinni unikać zatrzymania i jak najszybciej strzelić gola (wykorzystać przewagę liczebną).
  • Gdy akcja trwa zbyt długo to trener odlicza na głos 3 sekundy (w tym czasie zawodnicy muszą skończyć akcję).
  • Broniący szybko przechodzi do ataku po odbiorze piłki lub po zakończonej akcji.
  • Uwaga – jeśli broniący odbierze piłkę i strzeli gola przy sytuacji 1 x 2 to zostaje w grze i jest atakującym. Otrzymuje podanie od swojego kolegi z rzędu i teraz atakują 2 x 1.

Gra 2 x 1 wahadłowa

Na początek chciałbym wrócić do tematu kolejek, który poruszyłem we wstępie. Ponieważ atakujemy w dwójkach (więc z rzędu ruszają jednocześnie 2 osoby) i gra jest bardzo szybka (wykorzystujemy przewagę liczebną i jak najszybciej kończymy akcję strzałem) to kolejka może być ciut dłuższa niż normalnie. Wyjątkowo może ona liczyć nawet 5-6 osób i intensywność nadal będzie na odpowiednim, wysokim poziomie. Gdy widziałem tą grę na Lech Conference to tam kolejka była nawet 7-8 osobowa i nie wyglądało to źle, ale ja dla podkręcenia intensywności stosuję maksymalnie 5/6-osobową.

Mówiąc szczerzę zdecydowanie częściej stosuję modyfikację tej gry z większymi bramkami i bramkarzami. Trochę większe boisko (24×14 m) i wtedy nawet w grupie 12-14 osobowej możemy grać na jednym polu. Oczywiście muszę wtedy dbać o dynamikę, trochę częściej liczyć na głos 3 sekundy, ale intensywność i tak jest wysoka.

Jeśli masz w grupie więcej osób niż 12-14 to możesz zastosować podstawową wersję z 4/5-osobową kolejką i podziałem na dwie grupy. Wtedy potrzebujesz małych bramek i dwóch osobnych pól do gry.

Najlepiej spróbuj sam. Sprawdź grę na mniejszym polu, z małymi bramkami, bez bramkarzy. Potem przeprowadź grę na większym polu, na większe bramki z bramkarzami. Zobacz na własne oczy, oceń i wybierz to co ci pasuje. Zwróć uwagę czy dzieci nie stoją zbyt długo w kolejce i  czy jest odpowiednia intensywność.

Na pewno wersja bez bramkarzy będzie lepsza dla młodszych/początkujących grup, a z bramkarzami dla starszych, bo jest trochę bardziej wymagająca.

Jest to jedna z moich ulubionych małych gier. Zresztą teraz stosuję bardzo dużo gier wahadłowych, falowych i dynamicznych fragmentów gry. Uważam, że takie gry świetnie sprawdzają się w Orliku (a aktualnie prowadzę właśnie grupę U10). Duża dynamika, szybkie działanie, decyzje, łączenie wielu elementów (drybling, podania, ruch bez piłki, obserwacja, decyzje i strzały) i po prostu widzę, że Orlikom bardzo takie gry się podobają. Mam więc 100% zaangażowania i pracujemy nad ważnymi elementami w atrakcyjny sposób.

Jeśli szukasz więcej pomysłów na trening Orlików (U10/U11) to polecam mojego najnowszego e-booka “Zbiór konspektów dla Orlików (U10)”. Znajdziesz tam 24 konspekty rozłożone na 2 miesiące pracy (3 treningi w tygodniu), a w nich dużo tego typu zadań, różnych gier i ciekawych pomysłów na trening. Wszystko zgodne z programem PZPN i certyfikacją. Sprawdź przykładowy konspekt TUTAJ.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

+ 25 = 29