Gra swobodna w przewadze 3 x 2 – dzisiejsza propozycja to nic odkrywczego, ale mam wrażenie, że często jest to pomijane, zapominane lub po prostu nie wykorzystywane. Bo kiedy ostatni raz celowo robiłeś gry w przewadze podczas zajęć z najmłodszymi dziećmi? Czy korzystasz z nich regularnie? Czy tylko wtedy, gdy na treningu pojawi się nieparzysta ilość zawodników? Chodzi mi tutaj o grę swobodną kończącą zajęcia.
Jeśli na treningu masz 10 zawodników to możesz standardowo zagrać 3 x 3 i 2 x 2, a możesz też zrobić dwie gry w przewadze 3 x 2… Po co? O tym pisze w kolejnej części artykułu, ale jest to po prostu świetny sposób na indywidualizację zajęć. Dzięki temu wszystkie dzieci mają dostosowaną do umiejętności formę rywalizacji.
Takie gry możesz wprowadzać nawet w najmłodszych grupach, czyli U6+.
Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.
Organizacja
- Przygotuj pole gry, tak jak na ilustracji pomocniczej.
- Ustaw duże bramki na liniach końcowych.
- Podziel zawodników na dwa zespoły (3-osobowy i 2-osobowy).
Przebieg
- Zawodnicy grają 3 x 2 / 2 x 3 (jeden zespół ma zawsze przewagę liczebną).
- Nie ma bramkarzy, wszyscy grają w polu.
- Jest to swobodna gra na 2 bramki.
- Wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej bramek.
Modyfikacje
- Gra 2 x 1, 3 x 2, 4 x 3 (różna liczba zawodników).
- Drużyna grająca w przewadze musi wykonać przynajmniej 1 podanie przed strzałem na bramkę.
- Gra na 4 małe bramki.
Wskazówki i uwagi
- Jeśli widzisz, że jedna drużyna ma dużą przewagę to zmień składy.
- Możesz wyznaczyć dzieci o większych umiejętnościach do drużyny 2-osobowej.
- Jest to prosta gra swobodna. Nagradzaj dzieci za dobre pomysły i zagrania.
Gra swobodna w przewadze 3 x 2
Tak jak mówiłem na początku to nic odkrywczego! Po prostu zwykła gra w przewadze zawodników. Chciałem się jednak tym podzielić, bo sam bardzo często prowadzę takie gry, a rzadko widuję je na innych treningach. Osobiście uważam, że gra swobodna w przewadze to jeden z bardzo dobrych sposobów na indywidualizację zajęć.
Chodzi o to, że zazwyczaj dobieram 2 zawodników radzących sobie lepiej do jednej drużyny, by grali przeciwko 3 zawodnikom radzącym sobie ciut gorzej. Dzięki temu mecze są wyrównane. Drużyna 3-osobowa ma przewagę liczebną zarówno w ataku i w obronie, przez co 2-osobowa drużyna ma większe wyzwanie. Wpływa to pozytywnie na ich rozwój.
Oczywiście to nie jedyny “klucz” doboru drużyn. Tutaj bywa różnie, trzeba kilka razy spróbować i często zmieniać składy, by dobrze układać gry. Nie zawsze tak to wygląda. Ważne, by zmieniać formy rywalizacji. Niech to będą gry w przewadze, w równowadze, w różnych składach. Trzeba cały czas szukać dobrych rozwiązań i wyzwań dla młodych zawodników.
Gra w przewadze może też być dobrym sposobem na pokazanie wyboru – czy dryblować czy podawać? Jednak to dyskusja na inny wpis, bo dziś mówimy o całkowicie swobodnej grze dla maluszków, gdzie w grupie poziom umiejętności jest zazwyczaj bardzo zróżnicowany, a taka organizacja gry może wyrównać “szanse”.
PS. Jeśli jeszcze nie pobrałeś naszego darmowego e-booka “40 zabaw piłkarskich” i nie czytasz darmowego tygodnika elektronicznego “Poradnik Trenera” to koniecznie nadrób zaległości. Zapisanie się trwa kilka sekund, a jeśli stwierdzisz, że to nie dla Ciebie (w co szczerze wątpię) to możesz wypisać się w każdej chwili. Także do dzieła, kliknij poniżej!