Testy sprawności ogólnej i specjalnej w piłce nożnej

Testy sprawności ogólnej i specjalnej w piłce nożnej
3 października 2018 Jakub Śpiegowski

Dzisiaj mam dla Ciebie wideo przedstawiające testy sprawności ogólnej i specjalnej w piłce nożnej. Oczywiście sprawdzając artykuły czy publikacje znajdziesz wiele różnego rodzaju testów, więc ich wybór zależy od Ciebie lub od klubu, w którym pracujesz. Ja chcę Ci pokazać te, które przeprowadziłem u siebie w AP Szczecinek z grupą U8.

Są to testy, z którymi spotykam się najczęściej. Ich opis znajdziesz w książce “Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną”, są przeprowadzane w Akademii Młodych Orłów (AMO) oraz w wielu innych miejscach w Polsce (m. in. w AP Szczecinek, gdzie obecnie pracuję).

Testy

To wideo przedstawia 6 testów:

  • skok w dal z miejsca,
  • bieg bez piłki po slalomie,
  • żonglerka,
  • zwroty z piłką,
  • prowadzenie piłki po slalomie,
  • gra.

Pokazuję i omawiam ich przebieg. Pod filmem znajdziesz też opis tekstowy testów, tak aby na spokojnie móc sprawdzić szczegóły.

Testy przeprowadziłem na grupie U8 (rocznik 2011) w AP Szczecinek. Czas ich trwania to 75-90 minut. Spokojnie wyrobiliśmy się ze sprawdzeniem 20 zawodników. Na treningu poza mną był także drugi trener, więc grupa była podzielona na pół. Był to pierwszy raz, ale będziemy prowadzić je regularnie – dwa razy w roku – w każdy wrzesień i kwiecień. Być może coś dołożymy, być może coś zmienimy, ale na chwilę obecną całe testy wyglądają tak jak na poniższym filmie.

Testy sprawności ogólnej i specjalnej w piłce nożnej – opis

Jeśli jakiejś informacji zabrakło w filmie to znajdziesz ją poniżej! Zobacz, które testy dotyczą sprawności ogólnej, a które sprawności specjalnej. Sprawdź zwłaszcza grę – znajdziesz tam więcej rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę testując zawodników. Dopisałem też moje własne uwagi do testu żonglerki.

Skok w dal z miejsca (sprawność ogólna)

Zawodnik stoi dwoma nogami bezpośrednio przed linią i ma za zadanie wykonać jak najdalszy skok w dal z miejsca. Wzdłuż pola do skoku rozłożona jest taśma centymetrowa. Samo wybicie i lądowanie wykonane jest obunóż. Wynik stanowi linia, gdzie zostanie pozostawiona pięta. Zawodnik stara się utrzymać równowagę. Trener zapisuje wynik. Każdy z zawodników wykonuje dwa skoki, zapisywana jest lepsza próba.

Sposób oceny: odległość (cm).

Bieg bez piłki po slalomie (sprawność ogólna)

Zawodnik ma za zadanie przebiec jak najszybciej z linii STARTU dookoła tyczek/pachołków A, B, C i D do linii METY. Zawodnik startuje na komendę „GOTÓW – START”. Czas jest zatrzymywany w momencie, gdy kandydat przekroczy linię mety. Próbę zawodnik wykonuje jeden raz. Ewentualne powtórzenie może nastąpić jedynie wtedy, gdy kandydat nie ukończył próby w prawidłowy sposób (np. upadł, poślizgnął się).

Sposób oceny: czas (stoper).

Żonglerka (sprawność ogólna i specjalna)

Zawodnik rozpoczyna próbę żonglerki dowolną częścią ciała oprócz rąk, zgodnie z zasadą, że: – Orlik i starsi: dzieci podnoszą piłkę nogą z ziemi, żonglerka w powietrzu, – Skrzat i Żak: dzieci opuszczają piłkę z ręki, piłka może mieć kontakt z podłożem. Żonglerka trwa 30 sekund i liczona jest liczba podbić piłki (odbicia nogą lewą lub prawą). Ocenie podlega liczba odbić piłki w czasie 30 sekund. Gdy piłka opuści kwadrat (5 x 5 m), gracz może pobiec po nią i dalej żonglować, jak wróci do kwadratu (liczymy dalej zgodnie z zasadami dla wieku).

Sposób oceny: ilość podbić w czasie 30 sekund.

PS. Test ten występuje w kategorii sprawności specjalnej. Osobiście uważam jednak, że jest to także dobry test sprawności ogólnej, koordynacji, szybkości działania. Liczę każdą udaną żonglerkę i sumuję ich ilość w 30 sekundach. Nie znalazłem nigdzie dokładnego sposobu liczenia, ale uważam to za sprawiedliwe rozwiązanie (w końcu jak komuś spadnie piłka to traci czas i zrobi mniej żonglerek, nie trzeba liczyć od zera).

Zwroty z piłką (sprawność specjalna)

Zawodnik ma za zadanie wykonać jak najszybciej 5 zwrotów (czyli pokonać 6 odcinków) z piłką, między liniami A i B oddalonymi od siebie o 5 m (i o szerokości 5 m) . Pomiar czasu rozpoczyna się wraz z poruszeniem piłki leżącej na linii przez badanego zawodnika. Zawodnik musi poprowadzić piłkę od linii A do linii B, a następnie (gdy pika przekroczy całym obwodem linię B) wykonać zwrot i poprowadzić piłkę z powrotem do linii A. Zawodnik kończy próbę przekraczając linię A i zatrzymując piłkę stopą. Próbę wykonuje się 1 raz. W przypadku błędu zawodnika – próbę należy powtórzyć.

Sposób oceny: czas (stoper).

Prowadzenie piłki po slalomie (sprawność specjalna)

Zawodnik stoi z nogą na piłce na linii STARTU i ma za zadanie wykonać drybling po określonym torze. Odmierzanie czasu rozpoczynamy w momencie, gdy kandydat przekroczy linię startu. Zawodnik ma po kolei obiegać z piłką tyczki/pachołki A, B, C i D, a następnie przebiec linię METY. W przypadku, gdy badany nie ukończył próby w prawidłowy sposób (poślizgnął się, przewrócił, obiegł lub dotknął któregoś z pachołków – próbę musi powtórzyć).

Sposób oceny: czas (stoper).

Gra

Ocena zawodnika na podstawie gry to subiektywne wrażenia trenera. Dlatego zawodnicy powinni być oceniani przez przynajmniej 2 trenerów. Zasady gry:

  • Skrzat: 3 x 3 (10 min),
  • Żak i Orlik 4 x 4 (15 min),
  • Młodzik i Trampkarz: 5 x 5 (20 min).

Zwróć uwagę m. in. na: prezentowane umiejętności techniczne, inteligencję piłkarską (przewidywanie, postrzeganie, decyzyjność), cech wolicjonalne (pewność siebie, komunikacja, współpraca), emocje (radość, złość), szybkość działania i szybkość poruszania się.

Sposób oceny: skala szkolna (ocena 1-6).

PS. Bardzo ważne jest, by testować zawodników w małych grach tak jak jest opisane powyżej. Dzięki temu lepiej widzimy jak zawodnik sobie radzi pod presją, z szybką grą, małą ilością miejsca i przeciwnikiem. To pokazuje nam jego zaangażowanie i rozumienie gry oraz czyste umiejętności. Gdyby zrobić większą grę (7 x 7, 9 x 9 czy 11 x 11) to mogłoby się zdarzyć, że kilku zawodników ma bardzo mało kontaktów z piłką, jak ich wtedy ocenić? Trzymajmy się więc małych gier!

Wyniki

Osobiście nie porównuje wyników do ogólnodostępnych norm. Jeśli chcesz to zrobić to znajdziesz je w książce “Nowoczesne nauczanie i doskonalenie gry w piłkę nożną” lub w Internecie. Wyniki zapisujemy w dzienniku elektronicznym, by każdy zawodnik był dokładnie “opisany” w naszej bazie.

Dzięki temu będziemy widzieć progres, postępy lub ich brak. Wyniki mogą pomóc przy doborze grup, wyłuskaniu wyróżniających się zawodników czy w rozmowach z rodzicami (np. o nadrabianiu zaległości lub braku zaangażowania).

Jeśli masz jakiekolwiek pytania to zapraszam do ich zadawania w komentarzach pod wpisem. A jak to wygląda u Ciebie? Robisz testy? Jak tak to jakie?

2 komentarze

  1. Paweł 6 lat temu

    Ilu zawodników było testowanych na raz i ilu trenerów uczestniczyło w testach?

    • Autor
      Jakub Śpiegowski 6 lat temu

      Testowaliśmy dwie grupy, w każdej było 2 trenerów. Grupy liczyły 16-18 zawodników.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

59 − = 49