Gra 1 x 1 z wprowadzeniem i bramkarzem to siostra bliźniaczka gry 1 x 1 przodem na 3 bramki. Ustawienie bramek i zawodników jest identyczne. Wprowadziłem natomiast 2 proste modyfikacje, by grę urozmaicić i troszkę utrudnić.
Najlepsze w takich zmianach jest to, że dzieci doskonale tę grę znają i od razu wiedzą o co chodzi. Nie musimy więc tłumaczyć długo gry i próbować kilka razy, żeby załapali. Jest piłka, ustawiamy się i działamy od razu na pełnych obrotach!
Akurat gra 1 x 1 z wprowadzeniem i bramkarzem nie wymaga nawet nadzoru czy ingerencji trenera. Dzieci ruszają same, wprowadzają piłkę, wbiegają na boisko i grają 1 x 1. Trener nie jest potrzebny do przebiegu gry, więc może spokojnie skupić się na detalach i zwracać uwagę na szczegóły.
Są to też modyfikacje, które pozwalają przeprowadzić grę nawet jeśli masz liczną grupę zawodników. O tym więcej już pod opisem gry.
Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.
Organizacja
- Przygotuj pole gry tak jak na ilustracji pomocniczej.
- Bramki ustawione są 12-16 metrów od siebie. Na jednej linii stoją dwie małe bramki, a na drugiej linii końcowej jedna duża bramka (np. 3×2 m, 3×1,55 m).
- Zawodnicy ustawieni w dwóch rzędach – jedni między małymi bramkami z piłkami (atakujący), drudzy obok dużej bramki bez piłek (broniący).
- Jeden z zawodników jest bramkarzem, ustawia się w dużej bramce.
Przebieg
- Zawodnik z piłką rozpoczyna grę wprowadzeniem piłki.
- Zawodnik bez piłki obserwuje atakującego i rusza w tym samym momencie.
- Rozpoczyna się gra 1 x 1.
- Zadaniem atakującego jest minąć broniącego i zdobyć gola, może on strzelać na dużą bramkę.
- Zadaniem broniącego jest odbiór piłki i strzał na jedną z dwóch małych bramek po przeciwległej
stronie. - Jeśli bramkarz obroni strzał to podaje piłkę do broniącego i on próbuje strzelić na jedną z dwóch małych bramek.
- Po zakończonej akcji zawodnicy wracają do swoich rzędów, piłkę zabiera atakujący.
- Zawodnicy zamieniają się miejscami (i rolami) dopiero po określonym czasie (po 6-8 minutach).
- Trener w trakcie gry zmienia także bramkarza! Powinien to zrobić 3-4 razy.
Zalecenia – drybling z przeciwnikiem z przodu
- Wykorzystaj szybkość prowadzenia piłki.
- Unikaj zatrzymania.
- Wykonuj balans ciałem, ruchy zwodne, szybkie zmiany kierunków.
- Głowa wysoko, obserwuj otoczenie i wykorzystaj wolną przestrzeń, zwróć uwagę na ruch bramkarza.
Gra 1 x 1 z wprowadzeniem i bramkarzem
Oczywiście w tej grze koncentrujemy się na dryblingu z przeciwnikiem z przodu, ale także na strzałach. Zawodnik atakujący po udanym dryblingu musi też spojrzeć na bramkarza i oddać dobry strzał na bramkę.
Jest to naprawdę wszechstronna gra. Tak jak napisałem wyżej główny akcent kładziemy na drybling i strzały, ale jest też odbiór piłki, 1 x 1 w obronie, szybkość, zmiany kierunków, decyzyjność percepcja, kreatywność. Dzięki bramkarzowi mamy też elementy związane z tą pozycją – bronienie i otwarcie gry. Może brzmi to zbyt hucznie w stosunku do maluchów, ale dzięki takim grom bardzo powoli wprowadzamy ich w te trudniejsze zagadnienia.
Dlatego grę tą możesz stosować na wielu treningach i w zależności od tematu głównego dostosować do konkretnych działań (lub po prostu zwracać uwagę na jeden wybrany element, który dzisiaj chcesz doskonalić).
We wstępie wspomniałem też, że te modyfikacje (wprowadzenie piłki zamiast podania od trenera i dodanie bramkarza) pomagają przeprowadzić grę w licznych grupach. Na pewno pamiętasz, że przy takich grach trzeba zachować odpowiednią intensywność. Odpadają więc długie kolejki, maksymalnie powinny być one 4-osobowe. Jak więc radzić sobie z grupą 16-18 zawodników, albo nawet większą?
Po to właśnie dzieci same wprowadzają piłkę! Wtedy możesz zrobić 2 identyczne pola gry i jednocześnie gra tutaj nawet 18 zawodników (4 kolejki 4-osobowe i 2 bramkarzy). Jeśli byłoby 14-16 zawodników to możesz zagrać bez bramkarza lub z krótszymi kolejkami.
A jeśli byłoby więcej zawodników lub masz małą halę i możesz ustawić tylko jedno pole? Możesz zrobić podwójną grę! Usuwam wtedy bramkarza i na boisko wbiegają jednocześnie 2 pary (4 pierwszych zawodników z 4 rzędów). Na jednym polu gra wtedy 16 zawodników, a na dwóch może grać 24-32 zawodników. Brzmi jak abstrakcja prawda? Niektórzy niestety muszą radzić sobie z tyloma zawodnikami i wtedy trzeba być kreatywnym!
Oczywiście odradzam pracę z tak liczną grupą i odsyłam jeszcze raz do wideo pt. Co zrobić gdy mam liczną grupę zawodników? Lepiej zrobić 2 krótsze treningi i na każdym z nich mieć 14 dzieci niż robić jeden długi z 28 dzieci.
Dlatego przygotowałem najnowszy zbiór konspektów U8, który pełen jest takich właśnie rozwiązań. Są zadania gdzie każde dziecko ma swoją piłkę i liczba zawodników nie gra roli, ale są też takie gdzie jest ona istotna (jak dziadek 4 x 1, gry 1 x 1 takie jak ta, czy 2 x 1 lub 1 x 2). Wtedy zbiór konspektów jest dla ciebie inspiracją! Bierzesz taką grę jak gra 1 x 1 z wprowadzeniem i bramkarzem, a potem lekko ją modyfikujesz do własnych warunków. Zrobisz dwa pola, dodasz bramkarza, zmienisz na podwójną grę itp. Piszę o tym we wstępie teoretycznym do zbioru.
Jeśli zastanawiasz się co znajdziesz w środku to pamiętaj, że szczegóły znajdziesz TUTAJ! Możesz też pobrać z TEJ STRONY przykładowy konspekt. Warto się pospieszyć, bo do 29.04.2019 cena zabioru jest niższa, a ja dorzucam jeszcze mój skrócony plan szkolenia dla U8.