Podstawy i detale w piłce nożnej – technika u najmłodszych (U7)

Podstawy i detale w piłce nożnej – technika u najmłodszych (U7)
6 czerwca 2018 Jakub Śpiegowski

Zapraszam na trzecią część cyklu “Podstawy i detale w piłce nożnej”. Do tej pory, w ramach tego cyklu, pojawiły się dwa artykuły – prowadzenie piłki i oswojenie z piłką. Jeśli jeszcze ich nie czytałeś to możesz spokojnie zacząć od dzisiejszego wpisu, a potem przejść do szczegółów dotyczących oswojenia i prowadzenia piłki.

Dzisiaj natomiast chciałbym bardziej skupić się na podstawach niż detalach. Powiedzmy, że wrócimy na chwilę do ogółu. Tematem dzisiejszego artykułu jest technika u najmłodszych. Chciałbym pokazać Ci jak pracuję nad elementami techniki w mojej grupie U7, czyli z 6/7-latkami (skrzat starszy). Słowo “technika” to tak naprawdę lekkie nadużycie jeśli chodzi o tą grupę. Jest to raczej wprowadzenie do nauki umiejętności technicznych.

Wpis ten zawiera fragmenty mojej pracy dyplomowej z kursu UEFA A.

Cykl “Podstawy i detale w piłce nożnej”:

1. Oswojenie z piłką.
2. Prowadzenie piłki.
3. Technika u najmłodszych (U7).
4. Szczegóły i nawyki piłkarskie.
5. …

Technika u najmłodszych (U7)

Tak jak napisałem we wstępie chodzi o wprowadzenie do nauki umiejętności technicznych. Większość treningu poświęcamy na wszechstronne zadania z piłkami (tzw. zadania ukierunkowane na piłkę nożną).

Moja grupa U7 trenuje już 2 lata, mamy więc za sobą etap oswojenia z piłką (w większości). Na co więc przyszła kolej? Skupiam się na kilku rzeczach:

  • kontrola piłki,
  • prowadzenie piłki,
  • drybling (1 x 1),
  • uderzenia (strzały),
  • żonglerka.

Fragment mojego planu szkolenia (U7) w AP Szczecinek.

Elementy techniczne

Podstawą treningu jest kontrola piłki i prowadzenie piłki, zadania doskonalące te elementy pojawiają się na wszystkich zajęciach. Ogromny nacisk kładę na poznawanie gry 1 x 1, czyli drybling we wszystkich trzech wariantach (przodem, bokiem i tyłem). Jest to doskonały sposób na wszechstronny rozwój ruchowy i piłkarski najmłodszych.

Zobacz zabawę “raczki na bramkach”.

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Nieodzownym elementem występującym na treningu są także uderzenia, a konkretnie strzały do bramki. To jest to co dzieci lubią najbardziej, esencja piłki nożnej. Każdy chce strzelać gole. Dzieciom sprawia to ogromną radość. Uważam, że ważna jest tutaj “piłka w siatce”, czyli faktycznie bramki, a nie pachołki czy tyczki. Nie chodzi mi o to, by w ogóle nie grać na bramki zrobione z tyczek czy pachołków, sam takie gry stosuję. Chodzi o to, by na każdym treningu dzieci mogły postrzelać do prawdziwej bramki. Małej czy dużej, nieważne. Ważne by piłka wpadała w siatkę.

Do tego wszystkiego dochodzi żonglerka, o której już pisałem w artykule dotyczącym oswojenia z piłką.

Ciągła praca nad tymi obszarami sprawia, że zawodnicy robią duże postępy pod kątem umiejętności technicznych. Wpływa to także pozytywnie na koordynację, czyli fundament dla rozwoju umiejętności technicznych w kolejnych latach szkolenia.

Dobór odpowiednich środków

Dobór środków jest w dużej mierze podyktowany rozwojem emocjonalnym dzieci oraz etapem egocentrycznym, w którym obecnie się znajdują.  Elementów technicznych nauczamy więc w głównej mierze poprzez zabawy oraz małe gry. Dzieci przez większość treningu wykonują ćwiczenia oraz zabawy indywidualne z piłkami. Każde dziecko ma swoją piłkę. Pozwala to maksymalizować ilość kontaktów z piłką i osiągnąć optymalny rozwój umiejętności indywidualnych. Za przykład niech posłuży jedna z moich ulubionych zabaw “kamyczki”.

Kluczowa jest tutaj także intensywność treningu! Im wyższa tym lepiej. Dlatego przytaczam w tym wpisie sporo zabaw z rywalizacją i kładę duży nacisk na 1 x 1.

Niezwykle ważny jest tutaj poprawny pokaz trenera, o czym już nie raz na PNDD pisaliśmy. Dzieci naśladują nasze zachowania, zamiast długo tłumaczyć lepiej pokazać jak trzeba wykonać następne zadanie.

Podczas większości zadań rozwijamy nie tylko umiejętności techniczne, ale także sprawność ogólną i koordynację (wspomniane przeze mnie w poprzednich artykułach wstawki ogólnorozwojowe lub np. ball mastery).

Zobacz zabawę “polowanie na piłkę”.

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Małe gry

Ich znaczenie trzeba podkreślać zawsze! Po dwóch latach treningów nie jest to już kopanina, jednak nadal chcemy maksymalizować ilość kontaktów z piłką. Dlatego poza zabawami i grami 1 x 1 (które występują na każdym treningu), gramy przede wszystkim 2 x 2 i 3 x 3. Maksimum to 4 x 4, ale występuje bardzo rzadko. Głównie gdy jedziemy na turnieje, niezwykle rzadko podczas samego treningu.

Zazwyczaj jest to prosta swobodna gra 2 x 2 lub 3 x 3, ale też 2 x 1 lub 3 x 2. Gdy na treningu pojawi się 15 zawodników to zawsze korzystając z okazji robię trzy gry 3 x 2. Jest to przejaw indywidualizacji treningu, dostosowania zadania do umiejętności dzieci. Można wtedy wybrać 2 osoby, które lepiej sobie radzą z piłką i dać im wyzwanie w postaci 3 przeciwników.

Zobacz też – Liga Mistrzów, gra na 4 boiskach (wedle uznania 1 x 1 / 2 x 2 / 3 x 3)

Takie ilustracje możesz wykonać w Unicoach Creator lub w Unicoach.

Detale

Dzisiejszy artykuł to przede wszystkim podstawy i ogóły, jednak nazwa cyklu zobowiązuje! Nie będę się zbytnio rozpisywał, ale pokaże po prostu kolejny fragment mojego planu szkolenia (U7).

Fragment mojego planu szkolenia (U7) w AP Szczecinek.

Takie zalecenia stosuję odnośnie elementów technicznych. To jest plan roczny i nauczam większości tych rzeczy. Nie zawsze uda się wszystko przyswoić, ale już powoli chcę na to po prostu zwracać uwagę. Wszystko zależy od poziomu grupy i zawodników. Część z nich jest w stanie to opanować, a część nie. Nic w tym złego, po prostu każdy rozwija się we własnym tempie. Jedni szybciej, inni troszkę wolniej i potem nadgonią (“wystrzelą”), dlatego warto budować poprawne nawyki i zwracać uwagę na detale.

Podsumowanie

Myślę, że ten wpis dobrze uzupełnia dwa poprzednie. Prowadzenie piłki, oswojenie z piłką i technika u najmłodszych – trzy wpisy, które dotyczącą bardzo ważny podstaw w treningu piłkarskim najmłodszych dzieci. Mówiąc szczerze sam co jakiś czas odświeżam sobie te informacje i zachęcam ciebie do tego samego. Pamięć jest ulotna i warto wracać do teorii. Masz tutaj podstawy i detale, na które musisz zwracać uwagę.

Jest to wycinek mojej pracy z dziećmi w wieku 6/7 lat. Mam nadzieję, że pomoże to tobie w codziennej pracy. Artykuł ten oparty jest o moje przemyślenia, moją pracę dyplomową UEFA A i stworzony przeze mnie skrócony plan szkolenia dla grupy U7. Nie jest to jedyna słuszna droga, jest ich kilka. Ważne, by całe szkolenie było dobrze przemyślane i zaplanowane. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i zadbasz o harmonijny, wszechstronny rozwój najmłodszych piłkarzy.

PS. Daj znać w komentarzu o czym chętnie byś przeczytał w kolejnym artykule z cyklu “Podstawy i detale w piłce nożnej”. Po głowie chodzi mi temat szybkości oraz dryblingu (2 wpisy), ale może potrzeba czegoś innego? Czekam na propozycje!

Niedługo premiera naszej najnowszej publikacji, zbioru konspektów U8. Tam możesz sprawdzić jak pracuje z taką grupą wiekową! Masz wgląd do 16 moich treningów i jeśli kupisz w przedsprzedaży to otrzymasz także skrócony plan szkolenia dla U8. Szczegóły w sklepie:

Cykl “Podstawy i detale w piłce nożnej”:

1. Oswojenie z piłką.
2. Prowadzenie piłki.
3. Technika u najmłodszych (U7).
4. Szczegóły i nawyki piłkarskie.
5. …

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

+ 34 = 35